Antwerpen staat op de derde plaats inzake aanleg en gebruik van fietspaden.
Enkel Utrecht en Munster staan hoger in de parade. Vooral het deelfietsen is “in” in Antwerpen. De lijst werd samengeteld op basis van aanwezige data rekening houdend met de weersomstandigheden, al dan niet aangepaste fietsinfrastructuur en georganiseerde evenementen.
Duidelijk is wel dat hoe meer veiligheid de fietser heeft, hij er ook meer gebruik van zal maken. Ook het gevoel dat de fietser heeft bij gebruik van zichtbare kleding zit in de lift. Zeker bij avond en valavond is donkere kledij dragen te vermijden. Zien en gezien worden is een pluspunt voor de veiligheid van de fietser. Ook al is hij bij eventueel ongeval meestal in zijn recht, toch blijkt dat hij de zwakke weg gebruiker is en de meeste schade kan oplopen. Schade aan fiets of aan het lichaam met mogelijk lange revalidatie, ongeschikt voor werk- en sport. Of erger nog….
Brussel scoort zeer laag en staat op nummer 55 en is hiermee de tweede Belgische stad in de lijst. Het bannen van auto’s in de hoofdstad alleen heeft de situatie blijkbaar niet in de goede richting geduwd. Bewijs dat enkel aangepaste fietspaden en goede en veilige oversteekplaatsen de veiligheid bevorderen. Een aangepast autoverkeer met aparte zones maken een stad fietsveilig. Minder rijvakken geven aanleiding om de verloren tijd in te halen en nodigen uit tot sneller rijden. Dat is goed voor de stadskas, wegens het innen van verkeersboetes, maar voor de veiligheid is het zinloos.
Ook een aantal straten kunnen niet aangepast worden zonder grondige ingreep, het gaat om oude straten die smal zijn naast een smal fietspad, voorzien van smal gedeelte voor auto’s. De nieuwe fietsen gaan sneller dan de auto.
Op termijn zal de wetgever ook het innen van taksen moeten aanpassen, willen of niet. Indien koning auto, die nu alle kosten betaald via weg- en andere belastingen zal verdwijnen, zullen de andere weggebruikers hun eigen kosten moeten betalen.
Views: 245