A1A3EdwinWatersport

Nieuwe lesboten van Sodipa Zeilclub ingehuldigd tijdens jaarlijkse watersportdag

ANTWERPEN – Vandaag zetten de vijf zeilclubs aan het Galgenweel hun deuren open voor de jaarlijkse watersportdag. Tot voor kort was dit een Vlaams initiatief maar die tijd is voorbij. De Antwerpse clubs willen de traditie in ere houden. Sodipa Zeilclub maakte van de gelegenheid gebruik om haar nieuwe lesboten in te huldigen. Dat gebeurde door Peter Wouters, Antwerps schepen voor sport, en Charlie Van Leuffel (beiden N-VA), districtsschepen voor sport. Laatstgenoemde ging trouwens mee het water op (zie foto hieronder). ‘Vijftien jaar geleden dat ik nog gezeild heb. Maar het was best leuk. Misschien moet ik er eens terug mee beginnen wanneer de kinderen groot zijn.’

klik op de foto om het boek te openen

 

Tom Goos van Sodipa Zeilclub Galgenweel (op de foto bovenaan met secretaris Fanny Verheyen): ‘We zijn een heel andere zeilclub dan bijvoorbeeld KLYC (Koninklijke Liberty Yacht Club). Zij hebben een grote club aan de Schelde. Hier is hun onderafdeling gevestigd waar je kan komen leren zeilen. Vroeger konden enkel mensen, die verbonden waren aan de stad, lid worden. Op een bepaald moment zijn we onafhankelijk geworden. De club is dus opengesteld voor iedereen. Wij hebben ons gespecialiseerd in het zeilen voor volwassenen van alle leeftijden. Kinderen kunnen hier ook terecht maar bij de VVW heb je bijvoorbeeld grote groepen kinderen. In ons clubhuis wordt lesgegeven en daar worden ook een heel jaar lang evenementen gegeven. Dat kan gaan van een bingo-tot een mosselavond. We organiseren ook wedstrijden waar mensen uit heel het land aan kunnen deelnemen.’

 

‘Er is tevens een loods met ledenboten. Mensen kunnen hier een ligplaats huren voor hun eigen boot. Geen enkele boot ligt in het water. Dat is een afspraak met de concessiehouder (de Vlaamse Waterweg, EM). Het optuigen van zo’n boot duurt een halfuurtje en vervolgens kan men gaan zeilen. Momenteel hebben we een 90-tal leden. Die komen grotendeels uit Antwerpen maar er zitten ook mensen uit de Zuidrand bijvoorbeeld. De boten die hier liggen zijn voor één tot twee personen. Vanaf begin mei wordt hier heel veel georganiseerd. Elke woensdagavond zijn er wedstrijdjes tussen alle clubs. Elke club organiseert die wedstrijden volgens een beurtrol. ’s Avonds is er dan op elke club een barbecue. Overdag worden er cursussen georganiseerd. Van de lente tot de herfst is er continu bedrijvigheid. In de winkel valt dat wel terug al kan wie dat wil nog altijd op het water. Zelfs bij vriestemperaturen gaan mensen in een droogpak zeilen.’

 

 

 

 

Je kan je de vraag stellen waarom die vijf clubs niet samensmelten tot één grote vereniging. Goos: ‘Dat ligt moeilijk. Elke club heeft zijn geschiedenis. Het hoofdhuis van KLYC bijvoorbeeld ligt aan de jachthaven richting De Molen. Je hebt de Royal Yacht Club België, die daar ook hun eigen jachthaven hebben. Die gaan dus nooit samen gaan. Bij Royal moet je iemand kennen om lid te kunnen worden. Bij ons kan iedereen lid worden. Veel mensen hebben trouwens een verkeerd beeld van zeilen. Ze denken dat het een elitaire sport is maar voor 170 euro ben je al een heel jaar lid en mag je aan alle activiteiten deelnemen. Wij hebben een bestuur van zes mensen die autonoom beslissingen kunnen nemen. De Vereniging van de Zeilclubs van het Galgenweel pacht dit van De Vlaamse Waterweg. Zij behartigt de belangen van de clubs en er wordt samengewerkt voor datgene wat nodig is. Voor het overige doet iedereen zijn zin.’

 

‘We hebben een aparte loods voor de zeilsoet er een motorboot op het water zijn voor de veiligheid. Er wordt vaak gesproken over zwemmen in het Galgenweel. Dat is veel te gevaarlijk. Er is een studie geweest van de Universiteit Antwerpen waaruit bleek dat het Galgenweel vroeger een stelsel van kreken was, die ontstaan zijn na de doorbraak van chool. Dit jaar hebben we de rekken vernieuwd. Hier liggen ook de motorboten want we hebben een reddingsdienst nodig. Tijdens ieder event mde Schelde. Toen waren dat heel belangrijkste visgronden. Dat ging tot dertien meter diep. Bij de ontwikkeling van Linkeroever werd er een rechthoek van gemaakt maar in de ondergrond zitten die dieptes nog. Daar komt het grondwater mee boven en is het ijskoud. Dat maakt het levensgevaarlijk uiteraard.’

 

 

Edwin MARIËN

Foto’s Marc DEMARTIN

Views: 115

Een reactie achterlaten

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more