Dylan Groenewegen als een duivel uit een doosje in De Panne

DE PANNE – Van de Scheldeprijs wordt gezegd dat het het officieuze wereldkampioenschap sprint is maar wat we vandaag aan het eind van Brugge – De Panne zagen was ook om duimen en vingers af te likken. Dylan Groenewegen (25) kwam in de spurt van een uitgedund peloton als een duivel uit een doosje naar voor gelaveerd langs vriend en tegenstander. Gaviria en Viviani werden probleemloos geklopt. Een andere snelle man, Ackermann, moest eerder in de wedstrijd opgeven en Kittel werd pas 30ste.

Eén renner kon de start niet nemen: de Australiër Alexander Edmondson van Mitchelton-Scott. Voor de zoveelste keer kwam de ‘lange vlucht’ zeer vlug tot stand, met name na tien kilometer. Ze zou 180 kilometer duren. Onze landgenoten Stan Dewulf, Jimmy Janssens en Senne Leysen begonnen aan een avontuur in het gezelschap van de Duitser Jasha Sütterlin, de Nederlander Mathijs Paasschens en de Fransman Adrien Garel. Ook nu dienden de Kemmel en De Moeren te worden bedwongen maar alweer waren ze geen scherprechter.

Het was dus afwachten op de spurt waaraan alvast Oscar Gatto en Luke Durbridge niet konden deelnemen. Zij werden afgevoerd met respectievelijk pijn aan de pols en – wellicht – een sleutelbeenbreuk. De spectaculairste valpartij deed zich voor in het geroezemoes op tien kilometer van de streep. Onder de slachtoffers favoriet Pascal Ackermann, en Mats Pedersen, die in het begin van de wedstrijd ook al tegen het asfalt was gegaan.

‘Wij trekken de kaart van Dylan Groenewegen’, had ploegleider Grischa Nierman van Team Jumbo – Visma voor de start verklaard. En of het lukte. Alleen deed Groenewegen het vooral op eigen kracht al wilde hij dat zelf niet hebben gezegd. Afgelopen zaterdag concludeerde hij zelf dat hij nog wat groen achter de oren is om Milaan – Sanremo te winnen. Aanvankelijk zou Groenewegen aantreden in de Ronde van Catalonië. ‘Ik heb de eerste twee ritten bekeken en ik ben niet ontevreden dat mijn programma uiteindelijk werd gewijzigd’, lachte hij vanmiddag. De Amsterdammer won eerder dit seizoen twee ritten in Parijs-Nice. Eerder boekte hij ritoverwinningen in de Ronde van Valencia en de Ronde van de Algarve.

‘Onze ploeg wordt met de dag sterker en professioneler’, stelde de winnaar met genoegen vast. ‘Er wordt hard getraind. Het is trouwens de eerste maal dat ik met een trainer werk.’ Dat is Merijn Zeeman. Die zorgt ervoor dat Groenewegen, wanneer hij met zijn fietscomputer thuiskomt, de cijfertjes onmiddellijk kan aflezen van TrainingPeaks, het programma dat zijn team gebruikt. ‘Van zoiets word je gewoon sterker.’

De spurt beschrijven kan hij niet. ‘Op 50 kilometer voor het einde werd ik nog opgehouden door een valpartij. Wynants en Van der Hoorn hebben me toen opgewacht en nadien naar voor geloodst. Ook een tweede tuimelperte heb ik overleefd. Toch zat ik op vijftien kilometer van het einde nog kansloos, dacht ik. Maar de ploeg heeft opnieuw uitstekend werk geleverd. Nadat Danny Van Poppel het tempo had opgedreven was het mijn beurt. Eigenlijk was het een spurt in twee delen. Eerst moest ik als snelste bij de laatste bocht zien te geraken, nadien diende ik het af te maken. Het was echt niet makkelijk om de boel samen te houden. Ik denk dat ik wel twintig renners heb aangeraakt. Gaviria schoof mee maar vandaag en ik had  gewoon de snelste benen. Ik heb gewonnen op instinct. Het was de eerste maal dit jaar dat ik, Gavaria en Viviani het tegen elkaar moesten opnemen. Alles paste mooi in het plaatje. De ploeg wilde van mij een topspurter maken en dat is aardig gelukt. Ze hebben een hele spurttrein rond mij gevormd. Zo is het leuk koersen natuurlijk.’

Team Jumbo – Visma laat dit jaar voortdurend van zich spreken, ook dankzij Wout Van Aert uiteraard. ‘Het gaat goed in de klassiekers, het loopt naar wens in de spurten.  We doen het zo’n beetje op de manier van Quick Step. Tijdens de trainingsstage merkte ik al dat het niveau zeer hoog lag, dat alles snor zat.’

‘SCHELDEPRIJS PAST NIET IN PROGRAMMA’

Het valt op dat er in ons land vaker wordt gevallen dan in Frankrijk bijvoorbeeld. Zijn de Belgische wegen te onveilig geworden? Groenewegen gaat er niet meteen op in. ‘Aan het eind zat iedereen nog behoorlijk fris. Dan is de kans op valpartijen groter. We hadden het er vandaag in de bus nog over: soms is het veiliger om aan het eind van de wedstrijd wat meer bochtenwerk te hebben dan dat je het moet doen in één lange rechte lijn.’

Groenewegen gaat nog één keer voluit dit voorjaar en wel aanstaande zondag in Gent-Wevelgem. ‘Uiteraard is dit een wedstrijd die veel zwaarder is dan die van vandaag. Na Milaan-Sanremo had ik een goed gevoel. Het was meer een verkenningsrit met het oog op de toekomst. Net als tijdens de Primavera zal er zondag weer één mannetje volledig in mijn dienst rijden. Dat wordt Taco Van der Hoorn. Die moet zelfs stoppen wanneer ik ga plassen. Nadien neem ik één week volledige rust en doe ik het nog een vijftal weken kalm aan met het oog op de Tour. Indien ik dit seizoen nog maar één wedstrijd zou winnen dan teken ik voor het wereldkampioenschap, maar ik moet eerlijk zijn: dat parcours is wellicht veel te moeilijk voor mij.’  In de Ronde van Frankrijk gaat hij voor de groene trui. Hij treedt voordien aan in onder meer Duinkerke en de ZLM Toer. De Scheldeprijs laat hij aan zich voorbijgaan. ‘Die past gewoon niet in het programma. Trouwens, mijn ploegmaats doen op die dag ook de verkenning van Parijs-Roubaix.’

Fernando Gaviria zat niet meteen in zak en as. Hij gokt op Gent- Wevelgem. ‘De finale was hectisch. Wanneer je in het gezelschap verkeert van een snelle man als Groenewegen dan wordt het lastig. Bij die valpartij geraakten een deel van mijn ploegmaats hun ritme kwijt zodat ze me niet in ideale omstandigheden naar de meet konden brengen. Ik mag ze echter niets verwijten. Ze hebben behoorlijk hard gewerkt. Mijn conditie is goed. Ik ga me nu geen zorgen maken omdat vandaag één renner sneller was dan ik. Gent-Wevelgem wordt een hele andere wedstrijd.’ Die koers wordt wel iets minder lastig dan vorig jaar want, op vraag van de KBWB, werden enkele passages in de Plugstreets geschrapt. ‘Koers moet koers blijven’, zeggen ze bij de bond. Benieuwd hoe men zich zal uitlaten over het parcours van bijvoorbeeld de Schaal Sels waar de laatste jaren ook over onverharde wegen wordt gesneld.

Over de lastigheidsgraad van Gent-Wevelgem was zowat iedereen het eens, ook de nummer drie uit de uitslag, Elia Viviani.  ‘Ik probeerde me goed te positioneren voor de laatste bocht en dat lukte ook maar twee mannetjes waren sneller dan ik. Michael Morkov heeft het goed gedaan. Jammer dat ik het niet kon afmaken. Ik had vandaag gewoonweg de benen om derde te eindigen.’

Edwin Mariën

Pin It on Pinterest