2020 is een jaar om snel te vergeten.

Maar dat is niet zo eenvoudig. De wonden zijn er en de littekens zullen we in de komende decennia nog altijd zien. We zullen ook mensen missen die het niet overleefd hebben.

Hoe en wanneer we het virus gaan overwinnen? Daar heeft iedereen zijn mening over en elk land heeft zijn eigen regels. In het beste geval zijn er nog vaccins over voor ons land, en zijn ze goed genoeg om ons te beschermen.

Het positieve nieuws is dat we voorlopig terug vooruitzichten hebben om te “mogen” sporten. Ook zwemmen is terug aan de orde en kan mogelijks nu al ingepland worden in uw sportagenda.

Maar er is meer dan zwemmen, een sportclub runnen is een kwestie van middelen, accommodatie, geld, mensen. Lidgelden dekken een gedeelte van de kosten, maar de sponsor die wil zijn reclame laten zien op en naast de sport (velden en tenues), maar het belangrijkst zijn de inkomsten van de cafetaria’s, het organiseren van tornooi ’s en feestjes voor de sporter en hun supporters. 

Komt er van de regering geen “goed nieuws” of zoals meestal veel te laat, dan zullen clubs keuzes moeten maken. Meer lidgeld, medewerkers niet betalen en dus enkel op gratis en vrijwillige basis met mogelijk gevolg, te weinig bekwame medewerkers. Ook kansarme gezinnen dreigen uit de boot te vallen en hun jeugd zal terug de staat op gaan en in de criminaliteit vervallen.

Het is daarom belangrijk dat de sportclubs snel terug kunnen werken met de nodige hygiëne en voorzichtigheid uiteraard.

Toch is er ook leuk nieuws voor gebruikers van “De Waterbus”

Helaas is er geen waterbus meer op het Albert Kanaal, maar de verbinding tussen Schelle en Doel is nu terug te gebruiken voor elkeen die dat wenst. De noodzakelijke “Corona” regels moet je uiteraard respecteren. Ze wijzigen dagelijks en we kunnen enkel de belangrijkste melden: Draag steeds een mondmasker, reserveer op voorhand en betaal op voorhand. Ter plaatse kan je niet betalen met cash geld. Eventueel wel met bankcontact. Hou er ook rekening mee dat de horeca in Lillo gesloten nog is.

Reis verstandig!

Vanwege het coronavirus zijn wij uiterst voorzichtig. Wij vragen je om goed voor jezelf, andere reizigers en onze medewerkers te zorgen.

  • Hou voldoende afstand
  • Was regelmatig je handen met water en zeep
  • Nies of hoest in een zakdoekje of je elleboog
  • Blijf thuis als je klachten hebt
  • Koop je vervoersbewijs vooraf

Velo optimaliseert verdeling fietsen

 

Het publiek deelfietssysteem Velo is sinds de start in 2011 een enorm succes. Door de steeds toenemende vraag geraken sommige stations sneller vol of leeg. Daarom verhuist Velo in het voorjaar van 2021  verschillende locaties  (‘locks’) om een fiets te stallen.

 Velo is al enkele jaren enorm populair in de stad. Eind 2019 waren er 62.000 jaarabonnementen in gebruik. Het aantal ritten steeg in 2019 met 5,5 % ten opzichte van 2018, naar 6.817.296 ritten op jaarbasis.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Wie kan zich ‘t stad nog voorstellen zonder de Velokes? Dat succes is geen toeval. Velo Antwerpen is niet alleen een verfijnd netwerk, het is ook nog eens een erg performant, intensief gebruikt systeem. En dat is het resultaat van nauwkeurig opvolgen en bijsturen waar nodig.”

Er zijn momenteel locaties in de stad waar te weinig Velo-stations en fietsen beschikbaar zijn ten opzichte van de stijgende vraag. Andere plekken kampen dan weer met overaanbod. Om daaraan tegemoet te komen, worden er enkele nieuwe stations ingericht met infrastructuur van minder gebruikte stations. Het netwerk blijft zo voldoende dicht en verzekert een beter aanbod aan de Velo-gebruikers.

 

Vier stations verhuizen van locatie: station ’t Veer (Hoboken) naar het Operaplein, station Malisgoed (Wilrijk) naar P+R Olympiade, station Winkelstap (Merksem) naar P+R Keizershoek, en op P+R Havana verschuift het bestaande station dichter naar de P+R en terminus. Stations Paul Vekemans en De Torekens, beide in Hoboken, verkleinen omwille van overcapaciteit. Daardoor kunnen er nieuwe stations gezet worden: 1 aan de Offerandestraat en 1 aan de IJzerlaan.

 

Velo blijft ondertussen evalueren of er nog andere optimalisaties van het netwerk mogelijk zijn.

 

 

Teksten Stad Antwerpen pers

Foto’s Demartin Marc

Pin It on Pinterest