A2A3EdwinFietsen

Provincie en Boechout gaan samen fietsostrade F11 Antwerpen – Lier verbreden

BOECHOUT – De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier is in Boechout tussen Pastoorsleike en de Alexander Franckstraat te smal voor kwaliteitsvol fietsverkeer.

Provincie Antwerpen verbreedt daarom samen met gemeente Boechout dit stuk fietsostrade.

De F11 is volledig befietsbaar en neemt je mee langs de sporen. Je fietst er grotendeels over een vrijliggende fietsweg.

Vanuit Antwerpen loopt de fietsostrade door Mortsel en Boechout tot Lier, een traject van een halfuur.

Samen met de gemeente Boechout verbreedt de provincie Antwerpen nu het smalste deel van de fietsostrade.

Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor mobiliteit: ‘De verbreding van de fietsostrade F11 is een belangrijke stap in ons streven naar veilige en duurzame fietsinfrastructuur. ‘

‘We zijn verheugd om samen met de gemeente Boechout deze fietsostrade te verbeteren en zo meer mensen aan te moedigen om te kiezen voor de fiets voor hun woon-werkverkeer.’

‘Met basis- en middelbare school Sint-Gabriël in Boechout, gebruiken ook veel scholieren dit stuk fietsostrade.’

Tussen Pastoorsleike en de Alexander Franckstraat is de F11 op het smalste punt minder dan 2,5 meter breed.

De provincie Antwerpen verbreedt de fietsostrade naar een rijbaanbreedte van 4,5 meter met vergevingsgezinde stroken aan beide zijden.

Hierdoor wordt de F11 veiliger en comfortabeler voor alle fietsers. Aan de kasteelmuur van het Kastanjehof is de ruimte beperkt; de breedte van de fietsostrade wordt daar plaatselijk vier meter.

Rudi Goyvaerts (PRO Boechout Vremde), schepen van mobiliteit: ‘In Boechout lag er al een fietspad langs de spoorweg, lang voor de fietsostrade Antwerpen-Lier helemaal af was en het er een deel van werd.’

‘Het oudste stuk, tussen de Spoorweglei en de Alexander Franckstraat, werd door het grote succes van de F11 te smal om comfortabel te kunnen fietsen. ‘

‘We zijn dus blij dat het verbreed wordt, want het is belangrijk dat de vele fietsers die de fietsostrade elke dag gebruiken, dat op een veilige en kwaliteitsvolle manier kunnen doen.’

In opdracht van de provincie Antwerpen werden de ontwerpen opgemaakt en werd de omgevingsvergunning aangevraagd.

Als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken begin 2025 starten en genieten fietsers tegen de zomer van dat jaar van de vernieuwde infrastructuur. (EM / Foto Provincie Antwerpen)

Visits: 524

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more