A2Antwerpen

Omgeving station Antwerpen-Zuid wordt veiliger voor voetgangers en fietsers – Fietspad in Ekeren nu open…

 

Veilig fietsen van Kapellen naar Ekeren en naar Essen

Eén gezin heeft tien jaar lang de werken kunnen stil leggen, werken die nodig waren om een veilig fiets-autrade-net te vervolledigen. Woensdag 12 juli werd een stuk van 1,5 km dan toch officieel opengesteld voor alle fietsers. Om het fietspad aan te leggen moesten er bomen worden gekapt, hagen werden verwijderd en ook een kikkerpoel zal nu moeten wijken voor de fietsers. Dat de natuur en de mindere privacy van burgers moet wijken voor een fietspad is soms onvermijdelijk. Minder verkeer van auto’s en meer gebruik van de fiets is een doelstelling die op termijn ook goed is voor onze natuur. De fiets-austrades zitten in de lift en worden zeer gegeerd door mening fietser. Op een gemiddelde werkdag maken en ± 1.793 fietsers gebruik van deze mogelijkheden.

Maar ook in de toekomst komen er meer fietswegen. Zo zal de opening tussen Herentals en Balen geopend worden op 23 september 2023.

Probleem verschuiven?

Minder vervoer met de wagen en meer op de fiets zal ook een mentaliteitsverandering van de gebruiker vereisen. Er lopen al verschillende processen van verbaal geweld tussen twee fietsers. De ene fiets is de andere niet, elk gebruiker heeft een eigen rijstijl, de gewone fiets raakt in de minderheid. Meer en meer rijden elektrisch en ook daar zien we veel verschillen en de snelle fiets gaat vlot tot 45 km per uur. Ieder zal moeten rekening houden met andere gebruikers, ook kinderen en bejaarden rijden meestal niet zo snel. Het zal nog even wachten worden op gepaste maatregelen en aangepaste wetten op het gebruik van de fiets. Helaas zijn en al dodelijke slachtoffers tussen speedbikes en gewone elektrische fietsen. De wet voorziet dat ieder zijn snelheid moet aanpassen aan andere weggebruikers. Maar wat als het slachtoffer is overleden en zijn verhaal niet meer kan brengen. Is dit een vrijgeleide voor degene die het heeft overleefd. Verder zijn er de wisselende weersomstandigheden: te warm, of wanneer er toch eens vrieskoude is gladde wegen. Rukwinden maken het ook gevaarlijk en die weersomstandigheden zijn niet te vermijden.

 


Vanaf het voorjaar van 2024 gaat stad Antwerpen het voet- en fietspad langs de as Kolonel Silvertopstraat – Montignystraat tot aan de Kielsevest vernieuwen, aan de zijde van het station. Het fietspad wordt als dubbelrichtingsfietspad heraangelegd. Ook alle oversteken, inclusief die van het kruispunt met de Desguinlei/Brusselstraat (Singel) worden aangepakt. Tegelijk zal de stad de bushaltes en tramhaltes voor iedereen toegankelijker maken. Daarnaast richt ze de publieke ruimte rond het station in als slimme schakel, in functie van een vlotte overstap tussen de verschillende verkeersmodi. De stad wil zo de verkeersveiligheid en het comfort van alle weggebruikers in de omgeving van het station Antwerpen-Zuid verbeteren.

 

Stad Antwerpen en district Ekeren hebben een belangrijk onderdeel van de fietsostrade F12 gerealiseerd. In Ekeren ligt er nu een nieuwe fietsverbinding van de Leo Baekelandstraat naar de spoorwegbrug aan de Kloosterstraat. Het gloednieuwe fietspad werd vandaag plechtig geopend.

 

Het nieuwe stuk fietspad is een comfortabele 4 meter breed, met ernaast een voetpad van 2 meter. Het begint ter hoogte van de Leo Baekelandstraat en loopt tussen de groene berm van de A12 en de beek door. Ter hoogte van Schoonbroek steekt het de beek over en loopt het verder richting Kloosterstraat. Tussen de beek en het fietspad werd een veiligheidsstrook van een halve meter breed aangelegd.

 

 

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “We zien in het noorden van Antwerpen een stijgend aantal fietsers, niet in het minst voor woon-werkverkeer, zowel richting stad als richting haven. Daar zijn we erg blij mee, want op die manier gaat de modal shift voor Antwerpen de goede kant op. Al die fietsers verdienen comfortabele en veilige fietsinfrastructuur, en dat is precies wat we hier in gebruik nemen.”

 

Het nieuwe fietspad maakt verbindingen voor fietsers en voetgangers aan de Leo Baekelandstraat, Groot Hagelkruis, Vier Kerkenstraat en Tweekronenstraat naar de Ekerse woonwijken, het basketbalveld en de hondenweide.

 

Districtsburgemeester Koen Palinckx: “Met de aanleg van dit deel van de fietsostrade langs de A12 realiseren we 1,5 km nieuw comfortabel fietspad en zet het district opnieuw een belangrijke stap in het volmaken van de ‘fietsring’. Ekeren komt zo meer en meer in beeld als fietsvriendelijk district.”

 

De F12 vertrekt aan de fietsostrade F14, ter hoogte van de Argentiniëlaan in Luchtbal. Via Ekeren, Antwerpen Haven, Berendrecht, Zandvliet, Stabroek, gaat het richting Bergen-Op-Zoom. Het grootste deel van deze fietsostrade is nu befietsbaar.

 

Bij de aanleg van het fietspad werden zoveel mogelijk bomen behouden, enerzijds als buffer voor de A12, anderzijds als speelbos voor kinderen. Er werden 19 opnieuw aangeplant, evenveel als er noodzakelijk gekapt moesten worden voor de werken. Dat zijn allemaal inheemse bomen, zoals zwarte els, walnoot en zomereik.

 

Verknoping 

 

De schakel die nu klaar is, sluit aan op het bestaande fietspad langs Rozemaai naar de Ekersesteenweg. In de andere richting stopt het fietspad aan het AWV-project Verknoping Leugenberg/Verlegging Kloosterstraat. Dat project, het enige nog ontbrekende stuk in Ekeren, wordt binnen enkele jaren uitgevoerd.

 

Meer info over de fietsverbindingen die de stad realiseert is hier te vinden: https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/fos-algemeen/over.

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De omgeving van het station Antwerpen-Zuid is een drukke verkeersknoop, waar elke dag duizenden mensen passeren, en gebruik maken van alle verkeersmodi. Om al die bewegingen goed op elkaar af te stemmen en de omgeving toekomstbestendig te maken, pakken we de ruime omgeving nu grondig aan.” 

 

De vernieuwde voetpaden krijgen een breedte die over de hele lengte varieert van minimum 2  tot meer dan 3 meter breed. De dubbelrichtingsfietspaden zullen van 3 tot 4 meter breedte gaan.  In de Kolonel Silvertopstraat wordt het dubbelrichtingsfietspad 3 meter breed. Ter hoogte van de bruggen blijven het voet- en fietspad op de huidige breedte omwille van de bestaande brugconstructies. Verder komt er overal een veiligheidsafstand tussen de rijweg en het fietspad. Daarnaast komen er extra verkeerslichten op de Kolonel Silvertopstraat, ter hoogte van de oprit naar de Ring. Tot slot worden ze allemaal voorzien van markeringen voor slechtzienden.

 

 

De vernieuwing van de voet- en fietspaden verloopt parallel aan, en is afgestemd met, de vernieuwing van het station Antwerpen-Zuid door de NMBS. De NMBS plant die uitvoering tot 2025. Stad Antwerpen voorziet de start van haar werken in het voorjaar van 2024 en hoopt ze dat najaar af te ronden. Ze worden afgestemd met het Agentschap Wegen en Verkeer, de NMBS en De Lijn.

pers@antwerpen.be

Station als slimme schakel 

 

Stad Antwerpen wil het gebruiken en combineren van duurzame vervoerswijzen stimuleren, onder meer door de uitbouw van zogenaamde ‘slimme schakels’ of mobipunten. Het doel is om de eerstkomende jaren verschillende mobiliteitsknooppunten, waaronder de omgeving van het station Antwerpen-Zuid, te verbeteren met onder andere fietsenstallingen, duidelijke bewegwijzering en herkenbare signalisatie.

 

Visits: 61

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more