Omgeving station Antwerpen-Zuid wordt veiliger voor voetgangers en fietsers – Fietspad in Ekeren nu open…
Veilig fietsen van Kapellen naar Ekeren en naar Essen
Eén gezin heeft tien jaar lang de werken kunnen stil leggen, werken die nodig waren om een veilig fiets-autrade-net te vervolledigen. Woensdag 12 juli werd een stuk van 1,5 km dan toch officieel opengesteld voor alle fietsers. Om het fietspad aan te leggen moesten er bomen worden gekapt, hagen werden verwijderd en ook een kikkerpoel zal nu moeten wijken voor de fietsers. Dat de natuur en de mindere privacy van burgers moet wijken voor een fietspad is soms onvermijdelijk. Minder verkeer van auto’s en meer gebruik van de fiets is een doelstelling die op termijn ook goed is voor onze natuur. De fiets-austrades zitten in de lift en worden zeer gegeerd door mening fietser. Op een gemiddelde werkdag maken en ± 1.793 fietsers gebruik van deze mogelijkheden.
Maar ook in de toekomst komen er meer fietswegen. Zo zal de opening tussen Herentals en Balen geopend worden op 23 september 2023.
Probleem verschuiven?
Minder vervoer met de wagen en meer op de fiets zal ook een mentaliteitsverandering van de gebruiker vereisen. Er lopen al verschillende processen van verbaal geweld tussen twee fietsers. De ene fiets is de andere niet, elk gebruiker heeft een eigen rijstijl, de gewone fiets raakt in de minderheid. Meer en meer rijden elektrisch en ook daar zien we veel verschillen en de snelle fiets gaat vlot tot 45 km per uur. Ieder zal moeten rekening houden met andere gebruikers, ook kinderen en bejaarden rijden meestal niet zo snel. Het zal nog even wachten worden op gepaste maatregelen en aangepaste wetten op het gebruik van de fiets. Helaas zijn en al dodelijke slachtoffers tussen speedbikes en gewone elektrische fietsen. De wet voorziet dat ieder zijn snelheid moet aanpassen aan andere weggebruikers. Maar wat als het slachtoffer is overleden en zijn verhaal niet meer kan brengen. Is dit een vrijgeleide voor degene die het heeft overleefd. Verder zijn er de wisselende weersomstandigheden: te warm, of wanneer er toch eens vrieskoude is gladde wegen. Rukwinden maken het ook gevaarlijk en die weersomstandigheden zijn niet te vermijden.
Vanaf het voorjaar van 2024 gaat stad Antwerpen het voet- en fietspad langs de as Kolonel Silvertopstraat – Montignystraat tot aan de Kielsevest vernieuwen, aan de zijde van het station. Het fietspad wordt als dubbelrichtingsfietspad heraangelegd. Ook alle oversteken, inclusief die van het kruispunt met de Desguinlei/Brusselstraat (Singel) worden aangepakt. Tegelijk zal de stad de bushaltes en tramhaltes voor iedereen toegankelijker maken. Daarnaast richt ze de publieke ruimte rond het station in als slimme schakel, in functie van een vlotte overstap tussen de verschillende verkeersmodi. De stad wil zo de verkeersveiligheid en het comfort van alle weggebruikers in de omgeving van het station Antwerpen-Zuid verbeteren.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De omgeving van het station Antwerpen-Zuid is een drukke verkeersknoop, waar elke dag duizenden mensen passeren, en gebruik maken van alle verkeersmodi. Om al die bewegingen goed op elkaar af te stemmen en de omgeving toekomstbestendig te maken, pakken we de ruime omgeving nu grondig aan.” |
De vernieuwde voetpaden krijgen een breedte die over de hele lengte varieert van minimum 2 tot meer dan 3 meter breed. De dubbelrichtingsfietspaden zullen van 3 tot 4 meter breedte gaan. In de Kolonel Silvertopstraat wordt het dubbelrichtingsfietspad 3 meter breed. Ter hoogte van de bruggen blijven het voet- en fietspad op de huidige breedte omwille van de bestaande brugconstructies. Verder komt er overal een veiligheidsafstand tussen de rijweg en het fietspad. Daarnaast komen er extra verkeerslichten op de Kolonel Silvertopstraat, ter hoogte van de oprit naar de Ring. Tot slot worden ze allemaal voorzien van markeringen voor slechtzienden.
De vernieuwing van de voet- en fietspaden verloopt parallel aan, en is afgestemd met, de vernieuwing van het station Antwerpen-Zuid door de NMBS. De NMBS plant die uitvoering tot 2025. Stad Antwerpen voorziet de start van haar werken in het voorjaar van 2024 en hoopt ze dat najaar af te ronden. Ze worden afgestemd met het Agentschap Wegen en Verkeer, de NMBS en De Lijn.
Station als slimme schakel
Stad Antwerpen wil het gebruiken en combineren van duurzame vervoerswijzen stimuleren, onder meer door de uitbouw van zogenaamde ‘slimme schakels’ of mobipunten. Het doel is om de eerstkomende jaren verschillende mobiliteitsknooppunten, waaronder de omgeving van het station Antwerpen-Zuid, te verbeteren met onder andere fietsenstallingen, duidelijke bewegwijzering en herkenbare signalisatie. |
Views: 87
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.