Een helm op tijdens het fietsen ja of nee?
Tekst: Carl Van Oostveldt, Demartin Marc
Info: Fietsen Mintjes en NL fietsvereniging
We leven in 2023 en mobiliteit is een probleem, vooral in een druk Vlaanderen zijn de wegen aan het dicht slibben. Files zijn dagelijks en voor de toekomst is er geen verbetering, het zal door meer verkeer en meer wegwerken nog erger worden.
We gaan dus zoeken naar alternatieven maar wensen toch onze vrijheid niet op te geven.
Dus is een fiets een gezond en betaalbaar vervoersmiddel.
Maar ook de fietspaden raken onverzadigd en bijgevolg worden ze dus ook gevaarlijk.
Ongevallen zijn niet te voorkomen, maar de daaruit voortvloeiende letsel kunnen we beperken.
Onszelf beschermen, zeker ons hoofd is bijzonder kwetsbaar. Raar maar waar bij val, vallen we meestal op ons hoofd. Dus is een helm bijzonder aan te bevelen. De wetgever wil de helmplicht voor fietser niet invoeren.
De elektrische fiets word aanzien als een gewone fiets indien hij niet sneller gaat dan 25 km/uur.
Een wet maken en een fietshelm verplichten zal waarschijnlijk niet voor morgen zijn.
Er zijn voorstanders maar evenveel tegenstanders. Wat gaan de dames zeggen als hun mooie haren na het dragen van een helm enigszins verward zijn. Maar stel je gaat een fiets huren, moet er dan ook een helm bijzitten.
Na afspraak trokken we naar de winkel in Merksem gelegen aan de drukke Bredabaan?
Ik heb de intro tekst laten lezen en eerste vraag
was:
Kan u zich vinden in deze intro tekst?
Benny Mintjens: “In zekere zin wel, volgens mij zal komende tijd het aantal ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn wellicht nog stijgen, rekening houdend met het meer gebruik van fiets voor zowel werk als hobby. Als we vergelijken met het aantal fietsers nu ten opzichte van vijf of zelfs tien jaar geleden is het ergens logisch dat er meer ongevallen te betreuren zijn. Gelukkig zijn al die ongevallen niet levensbedreigend, maar elk ongeval is één te veel.”
De vraag die u stelt en waar ik een mening over heb is: moet de overheid een helm verplichten? “Dat is volgens mij een brug te ver, uiteraard zal als de populatie begint te stijgen het aantal ongevallen mee stijgen, maar het gebruik van de fiets zit in een stijgende lijn en gelukkig stijgt het aantal ongevallen niet in deze verhouding en zijn het niet altijd hoofdletsels.
Een feit is dat door het dragen van de helm er meer bescherming is en dat daardoor kans op hoofdletsels zal verminderen, maar verplichten is volgens mij geen optie en kan zelfs een averechts effect hebben. Sensibiliseren, de noodzaak en de voordelen van het dragen van een helm extra toelichten is meer belangrijk dan verplichten”.
In de praktijk merken we wel dat zij die recreatief hun fiets gebruiken ook meer en meer
naar de helm grijpen als beschermingsmiddel: Bij de mountain bike en de racefiets bedraagt de helmdracht bijna 100 percent.
Wat we wel merken is dat bij “de gewone” man/vrouw die in het weekend een eindje gaan fietsen, niet iedereen geneigd is om een helm te dragen. Ze rijden dan ook veelal traag en het risico op een ongeval is dan ook veel kleiner. Voor de fietsgebruiker die deze gebruikt voor woon-werk, is de toestand veel gevaarlijker. De fietspaden zijn dan drukker bezet waardoor de kans op een ongeval ook veel groter is en dan zien we 95 percent van de gebruikers die een helm dragen.
Welke helm zou u aanbevelen?
“Er zijn twee categorieën en de eerste vraag die we gaan stellen: is het voor een snel rijdende fiets of een fiets tot 25 km per uur. Als het gaat over de speed pedelec oftewel de speedbike, ( dit is een snelle elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 45 kilometer per uur, is de overheid vrij streng en moet je steeds een goedgekeurde helm dragen die ook bescherming geeft aan de slapen en aan het achterhoofd. Deze helm heeft ook een vizier zodat stof of zelfs vliegjes niet in uw ogen kunnen vliegen.
Bij een gewone e-bike stopt de motorhulp bij een snelheid van 25 km/u. Hier is het vooral belangrijk dat uw helm goed zit, want een makkelijke helm ga je sneller dragen dan een zwaar en log instrument. Koop een gekeurde helm, al denk ik dat niet goed gekeurde helmen niet meer te koop zijn.
Waarom zijn ze gekeurd?
Omdat ze moeten voldoen aan bepaalde eisen. Zo moet in het geval van een ongeval de helm op de juiste plaats kreuken om zodoende het
hoofd zoveel mogelijk te beschermen. Een helm moet bij een bepaalde slag breken anders kan het een tegenovergesteld effect hebben en is dragen van die helm zelfs gevaarlijk. Best is als je een helm gaat kopen een zestal helmen te passen, de ene is wat breder, wat hoger en het moet juist op uw hoofd passen. Er zitten ook koelgaten in. Bij de ene zitten er meer of minder en dat zal uiteindelijk de prijs gaan bepalen. Meer gaten is een lichtere helm maar die zal duurder zijn. Hoe groter de gaten hoe moeilijker het is om hem stevig te houden. De helm moet nauw aansluiten en zijn achteraan verstelbaar om deze juist te laten aanpassen. Dit kan met een Velcro of een Rocklock systeem, een soort van draaiknop om de helm mooi te laten passen.
Verder mag hij niet op het hoofd drukken maar de druk moet gelijkmatig verdeeld zijn over de rand van het hoofd. Prijzen van de comfortabele helmen beginnen vanaf een zeventig euro tot 240 euro. Een helm
voor de speed pedelec komt eerder rond de 250 euro.
Heel belangrijk, boor nooit gaten in de helm, niet voor het monteren van een spiegeltje of gelijk wat.
De fabrikanten willen zeker de helm niet verplichten maar hun en onze wens is om zoveel mogelijk gelukkige fietsers te hebben met zo weinig mogelijk ongevallen.”
Na een val is het noodzakelijk de helm te vervangen.
Hoe zit het in Nederland?
De Nederlandse wetgeving is anders dan in België
Zowel op een snorfiets, een snorscooter of een speed pedelec ben je vanaf 1 januari 2023 verplicht om een goedgekeurde helm te dragen.
De directe aanleiding voor de invoering van de helmplicht voor de snorfiets is het gestegen aantal verkeersdoden onder
motorrijders en bromfietsers (respectievelijk +8 en +16% volgens het CBS). Met de invoering van de helmplicht wil de overheid ernstig hoofdletsel en verkeersdoden bij ongelukken voorkomen.
Waar geldt deze verplichting?
De verplichting geldt voor heel Nederland op fietspaden en openbare wegen, zowel voor gele als blauwe kentekens. Daartussen wordt dus geen onderscheid meer gemaakt. Met uitzondering van Amsterdam en Utrecht waar snorfietsen nog altijd op het fietspaden mogen rijden.
Wat gebeurt er als ik zonder helm word aangehouden?
Als je rijdt zonder helm, kun je ook een boete krijgen. De boete is in 2023 100 euro exclusief administratiekosten.
Rijd je met een passagier? Dan is de passagier door de helmplicht snorfiets zelf
verantwoordelijk voor het dragen van een goedgekeurde helm. Is de passagier jonger dan 12 jaar, dan krijgt de bestuurder de boete.
Views: 3
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.