A1A3EdwinFietsen

Fiets- en wandelbrug in Ekeren, over spoorlijn, moet eind volgend jaar klaar zijn

EKEREN – Het Antwerpse schepencollege keurde het definitieve ontwerp goed voor de fiets- en wandelbrug in Ekeren, over de spoorlijn naar Roosendaal. Ze zal een cruciale verbinding vormen in het Ekerse fietsnetwerk. Als alles volgens plan verloopt, zal de brug eind volgend jaar klaar zijn.

De fiets- en wandelbrug over spoorlijn L12 (Antwerpen – Roosendaal) zal de wijk Donk verbinden met het centrum van Ekeren. De brug is een missing link in het lokale fietsroutenetwerk. Ze verbindt de wijkroute Prinshoeveweg met de wijkroute Donkweg, en aan de zijde van de Donkweg zal ze aansluiten op de F14-fietsostrade. Zo zal ze een belangrijke nieuwe schakel worden voor zowel dagelijkse pendelaars als recreatieve gebruikers. Het definitieve ontwerp zorgt ervoor dat het weidse karakter van de omgeving behouden blijft. Het wordt een slanke, sierlijke brug die mooi opgaat in het open landschap. De ondergrond van het brugdek wordt aangebracht in een antislip-laag.

Stad Antwerpen zet zich in voor duurzaamheid door de aanleg van een wadi en het ontharden van een deel van het gebied onder de brug, wat een logische aansluiting zal creëren op het nabijgelegen natuurreservaat Oude Landen.  De bouw van de brug start in januari 2025, met een verwachte voltooiing tegen het einde van datzelfde jaar. De Vlaamse overheid subsidieert de brug met Europese subsidies uit het Kopenhagenfonds.

Aan de oostkant (Prinshoeveweg) wordt de aanloophelling aangelegd tussen de Prinshoeveweg en de landbouwgronden. De bomenrijen blijven zoveel mogelijk behouden. Ter hoogte van de Leerhoeklaan begint het fietspad dat even verder  overgaat naar de aanloophelling. Zo is er plaats genoeg om een zachte helling te maken voor de fietsers. Na de Onze-Lieve-Vrouwstraat stijgt de helling verder en slingert dan rond de bestaande bomengroep. De  treurwilg en de rij populieren blijven behouden.

Aan de westkant (Oude Landen – Kardelaan) maakt de brug een grote lus. In de lus komt een wadi. Deze sluit aan bij het groene karakter van de omgeving. De wadi dient om water van de omgeving op te vangen en heeft een overloop naar de Donkse Beek. Het brugje over de Donkse Beek wordt vernieuwd en verbreed tot 4,5 meter om een goede verbinding te maken met de fietsostrade.

Het ontwerp wil maximale afstand houden tot de bewoners en de tuinen van Kardelaan. De fietsbrug wordt aan deze zijde ook afgeschermd door de bestaande bomenrij. Aan de Onze-Lieve-Vrouwstraat wordt het doorzicht naar de landbouwgronden maximaal behouden door de hoogte van de aanloophelling te beperken op 1,1 meter. Aan beide zijden van de spoorweg komt een boogvormige trap.

De brug over de sporen wordt zes meter breed. Omwille van de duurzaamheid wordt de brug zoveel mogelijk uit één materiaal gemaakt: beton. Dan is er ook geen epoxy slijtlaag nodig op het brugdek. Het beton wordt daar opgeruwd om gladheid te vermijden. Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Een tijdje terug telde ik evenveel fietsbruggen in Antwerpen als in Kopenhagen. Als ik zie aan welk tempo er in onze stad bijkomen, denk ik dat we ondertussen koploper zijn. Dat we voor de fietsbrug in Ekeren beroep kunnen doen op Europees geld van het Kopenhagenfonds is een leuke bijkomstigheid.’

Districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA): ‘Dit is een heel mooi project voor Ekeren, en ik nodig alle geïnteresseerden uit op het infomoment op woensdag 15 mei in de Ecoloods van Natuurpunt aan de Oude Landen. Die locatie is vlak bij de plek waar de brug zal gebouwd worden. Vooraf inschrijven is niet nodig.’ Het infomoment op 15 mei in de Ecoloods vindt plaats van 16 tot 20 uur. Het adres is Donkweg 1, ingang langs de Lindenlei. Er is vrije inloop. Bezoekers krijgen er meer informatie over het definitieve ontwerp, en de ontwerpers en projectleiders zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. (EM / Simulatie Tractebel Engineering)

Views: 3699

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more