A1A3EdwinWielrennen

Senne Leysen (Tielen): ‘Ik zou heel graag bij Alpecin – Deceuninck blijven’

AALTER – Voorlaatste rit in de Renewi Tour en ook de voorlaatste massaspurt wellicht. Dit keer was het Jasper Philipsen die met de zege aan de haal ging voor Christoph Laporte en Arnaud De Lie.

Jonathan Milan, de intrinsiek snelste sneller uit het pak, eindigde op de achtste plaats. Morgen moeten de mannen van Alpecin – Deceuninck opnieuw aan de slag. Dan is het uitkijken naar wat Mathieu van der Poel in zijn mars heeft.

Zoals eerder deze week al aangehaald, wordt de Renewi Tour haast volledig op Belgisch (lees Vlaams) grondgebied gereden.

Vandaag werd de start gegeven in Oostburg waar de renners vervolgens drie plaatselijke ronden van iets meer dan veertien kilometer moesten afleggen.  In Sint-Laureins stak men de Belgische grens over. De rest van de rit speelde zich af in Oost-Vlaanderen.

Oostburg wordt de ‘Eenhoornstad’ genoemd. Eenhoorns staan symbool voor de kracht en de moed tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Sluis bestaat uit zeventien deelgemeenten. Oostburg is er daar één van. Dat het wielerpeloton nog maar zelden aan de slag gaat in Nederland heeft verschillende redenen.

Je hebt in eerste instantie het kostenplaatje. In wielergek Vlaanderen heeft niemand er problemen mee dat een gemeentebestuur 50 000 euro neertelt om de start of aankomst van een rit in de Renewi Tour te organiseren. Bij onze Noorderburen ligt dat anders.

Maar er is meer. In Nederland staat de politie in eerste instantie in voor de veiligheid tijdens een wielerwedstrijd en die hebben hun handen al meer dan vol. Bovendien zetten de natuurjongens en –meisjes meer en meer hun achterban in om het organiseren van wielerwedstrijden te boycotten.

In Noord-Nederland mogen wedstrijden enkel nog op een gesloten omloop worden verreden. Hierdoor zijn zes profwedstrijden van de kalender verdwenen.

Aalter is al tien jaar lang ofwel start- ofwel aankomstplaats in de Renewi Tour. Ook hier werden drie rondjes gedraaid en was er eerst ruim gelegenheid om het peloton te zien passeren in de deelgemeenten Lottenhulle, Poeke, Sint-Maria-Aalter, Knesselare, Ursel en Bellem.

Ook dit keer verliep de wedstrijd volgens het vooropgestelde scenario maar er werd wel keihard gefietst. Dat alles leidde tot gevaarlijke maneuvers waarbij Fabio Jakobsen, die de tegenslagen dit seizoen echt wel opstapelt, ten val kwam waardoor hij moest opgeven. Hij is meteen de vierde van de zeven Team Dsm-Firmenich Postnl-renners die wordt uitgeschakeld.

In geen tijd vormde zich (uiteraard) weer een kopgroep met (uiteraard) Jordy Bouts. Die kreeg dit keer het gezelschap van Alex Colman, Ayco Bastiaens, Luca De Meester, Simon Pellaud en Jack Rootkin-Gray. Maar 80 kilometer voor het einde, na de eerste passage aan de aankomstlijn, viel alles te herdoen.

Colman gaf echter niet af en trok dit keer op avontuur met Luca Van Boven, Dries De Bondt, Stefan De Bod, Bert Van Lerberghe en Jan Maas. In het peloton waren het de renners van Alpecin-Deceuninck, Lotto Dstny en Lidl-Trek die er alles aan deden om de vijf weer bij te halen. Langzaam maar zeker was de hergroepering een feit. De Bondt hield het nog het langst vol.

‘MORGEN WORDT ER NAAR ONS GEKEKEN MAAR DAAR MOETEN WE GEEN SCHRIK VOOR HEBBEN’

Het treintje van Alpecin-Deceuninck trok de spurt aan maar werd afgelost door Lidl-Trek. In het peloton gingen nog een aantal renners tegen de grond. Benoît Cosnefroy liep een blessure aan de linkerschouder op maar reed de wedstrijd uit. Manlio Moron werd afgevoerd naar het ziekenhuis in Gent. Petr Kelemen liep een hoofdtrauma op, Dusan Rajovic ging eveneens naar het ziekenhuis in Gent voor een onderzoek van de elleboog. Zoals in de aanhef vermeld was het dit keer Jasper Philipsen die de snelste benen had. Ook nu deed Mathieu van der Poel de lead-out voor Philipsen.

Daarbij deelde hij een fameuze schouderduw uit, waarna de jury een hele tijd lang aan het beraadslagen ging. Uiteindelijk werd Van der Poel niet gesanctioneerd. Alec Segaert gaat als leider de slotetappe in met nog steeds zeven seconden voorsprong op Magnus Sheffield. Fabian Foss is derde op elf seconden. Mathieu van der Poel moet 36 seconden ophalen ten opzichte van de leider.

Wie zich vandaag voortdurend in de kijker fietste was Senne Leysen. De Tielenaar rijdt al een heel seizoen lang in dienst van zijn kopmannen, in deze ronde is dat – zoals zo vaak – Jasper Philipsen. ‘Het was een superlastige dag. Van in het begon ontstonden er waaiers. We wilden mee koers maken. Dat was een goede situatie voor ons met Mathieu (van der Poel), Sören (Kragh-Andersen) en Jasper (Philipsen) die mee waren.’

‘Er waren echter teveel ploegen die er belang bij hadden dat het gat werd dichtgereden. Nadien ontstond een sterke kopgroep van zes man met de mij zeer bekende Dries De Bondt, een vriend van mij die lang ploegmaat is geweest en bijzonder sterk is. Ook Bert Van Lerberghe en de anderen mag je niet onderschatten.’

‘We waren met twee om te rijden. Dat was geen cadeau maar Timo (Kielich) is mij komen helpen. Zo konden we het gat dichtrijden. In de finale hebben de jongens het perfect gedaan wat leidde naar een supermooie overwinning voor de ploeg. Bijna moest er vandaag niet gespurt worden door die waaiers.’

‘Dat zorgt voor de nodige nervositeit en het is logisch dat de druk bij ons ligt omdat wij samen met Jonathan Milan, de beste sprinter uit het lot in onze rangen hebben. Dan is het gewoon leuk dat wij vandaag, na twee tweede plaatsen, hebben kunnen winnen.’

‘Morgen wordt er ook naar ons gekeken. We hebben de beste ééndagscoureur ter wereld in onze ploeg. We moeten daar geen schrik voor hebben. Akkoord, ik rijd altijd in dienst van iemand anders maar dat is gewoon mijn job.’

‘En ik doe die job graag. Vooral de laatste weken ging het best goed. Ik ben blij dat ik mijn duit in het zakje kan doen. Voor mij is dit de belangrijkste koers van het naseizoen. Nadien volgen nog enkele ééndagswedstrijden.’

‘We zijn bezig met een contractverlenging maar daar ga ik nog niet teveel over zeggen. Ik zou heel graag blijven. Dat mag je wel weten.’

Edwin MARIËN

Views: 236

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more