A1A3EdwinWandelen

Parcours van 55ste editie van 100 kilometer lange Dodentocht volledig gewijzigd

BORNEM – Voor de 55ste editie van 100 kilometer Dodentocht, op vrijdag 9 augustus, gooit de cel Field, die verantwoordelijk is voor het parcours, het over een totaal andere boeg. Slechts 30 procent van het al gekende parcours bleef bewaard.

Het parcours van de Dodentocht is ieder jaar een hele puzzel. Wegeniswerken waar er rekening mee gehouden moet worden, te smalle straten die de toevloed van meer dan 10 000 wandelaars niet aankunnen, veiligheid van wandelaars en organisatie garanderen, …

Maar ook dit jaar slaagde de cel Field erin om een uitdagend parcours van 100 kilometer uit te stippelen.

Net als de voorbije jaren ligt de start in Breeven. Van daaruit vertrekken de wandelaars voor een kleine lus van ongeveer tien kilometer waarbij de eerste waterbevoorrading zich aan de Abdij van Bornem bevindt en niet in Breeven zoals de voorbije jaren.

Van daaruit gaat het richting Boomstraat, Broekstraat, fietserstunnel naar de alom gekende controlepost aan DAF Aerts en Friesland.

Kristof Diddens, celverantwoordelijke Field: ‘Het eerste deel van het parcours wijzigde niet. Vanuit Bornem wandelen de deelnemers via Hingene naar Wintam.’

‘Daar is wel opnieuw een controlepost, dit ter vervanging van de controlepost in Ruisbroek. De wandelaars hebben er dan ruim twintig kilometer opzitten.’

Vanuit Wintam gaat het opnieuw via het jaagpad naar Ruisbroek. Diddens: ‘Eens Ruisbroek voorbij volgt het ene nieuwe stuk na het andere.’

‘De wandelaars wandelen vanuit Ruisbroek, niet naar Breendonk, maar richting Kalfort naar een nieuwe controlepost in sporthal De Schans.’

‘Vervolgens wandelen ze naar Lippelo om via Opdorp aan de controlepost in Buggenhout uit te komen. De wandelaars komen dus niet in Breendonk en Steenhuffel.’

De post halfweg ligt op ongeveer 55 kilometer in Opwijk. Acht kilometer verder wandelen de wandelaars opnieuw langs een nieuwe controlepost in Opstal.

Om van daaruit richting Baasrode te wandelen, naar de controlepost in Hangar 43. Diddens: ‘Waar vroeger Sint-Amands op ongeveer 90 kilometer lag, zullen de deelnemers nu na ongeveer 77 kilometer dit Scheldedorp passeren. Ook de controlepost kreeg er een nieuwe locatie, namelijk parking Kapellelaan.’

De laatste 23 kilometer gaat het van Sint-Amands naar het Park Fort Liezele om via Puurs-centrum Oppuurs te bereiken.

Daar is zaal de Mispel een controlepost. Van daaruit gaat het richting Branst. De legendarische laatste kilometers over Luipegem in Bornem werden uiteraard niet geschrapt uit het parcours. Net zoals de aankomst nog steeds in het centrum van Bornem is. (EM / Foto Dodentocht vzw)

 

Views: 172

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more