Niels Vandeputte leidt van start tot finish en behaalt zijn eerste Wereldbekerzege in Hulst
HULST – Niels Vandeputte was dolgelukkig na afloop van de Wereldbekerwedstrijd in Hulst. De man uit Brecht reed van start tot finish aan de leiding en behaalde er zijn eerste Wereldbekerzege ooit. Op een bepaald moment had hij een voorsprong van 30 seconden op Felipe Orts. Die kwam vervolgens nog gevaarlijk opzetten maar strandde uiteindelijk op negen seconden. Pim Ronhaar werd derde op twintig seconden, Toon Aerts achtste op 1’36”. Morgen, tijdens de volgende Wereldbekermanche, rijdt een ploegmaat van Vandeputte, ene Mathieu van der Poel, zijn eerste veldrit van het seizoen.
Zoals wel meer nam Vandeputte de beste start. Niemand kon hem volgen. Achterin slaagde er geen enkele renner uit onze provincie in om zich te doen opmerken. Halfweg behaalde Vandeputte zijn maximale voorsprong: 30 seconden. In de vijfde van de zeven ronden volgde een eenzame achtervolger, Orts, op dertien seconden. Eén ronde later werd dat zelfs negen seconden. Tijdens de laatste ronde werd echter duidelijk dat Niels Vandeputte niks meer hoefde te vrezen. In 2019 won hij al eens een Wereldbekerwedstrijd voor beloften in Koksijde maar dit keer was het voor het eerst prijs bij de grote jongens.
Vandeputte: ‘Ik zei het letterlijk nog in de bus vlak voor de start. Ik wilde proberen te doen wat Schreiber had gedaan.’ De renster uit Luxemburg had bij de vrouwen van start tot finish aan de leiding gereden. ‘Maar om het dan ook daadwerkelijk uit te voeren is nog iets anders. Het is in elk geval wel een mooie manier om die eerste Wereldbeker-zege te pakken.’
‘Ik had niet gedacht dat ik het een hele wedstrijd ging volhouden. Ik had een heel goede start vanop de tweede rij en kreeg al vrij snel een klein gaatje. Ik heb gewoon geprobeerd om mijn eigen ding te doen en zo weinig mogelijk fouten te maken. Dat is vrij goed gelukt. Halfkoers besefte ik wel dat ik een mooie voorsprong had maar toen kwam Felipe vanuit het niets opduiken en naderde hij op tien-vijftien seconden. Ik denk dat ik net iets te relaxed aan het rondrijden was en dacht dat het allemaal foutloos zou verlopen. Ik was niet aan het focussen op heel hard rijden tussenin. Toen geraakte ik even in paniek en begon ik een paar foutjes te maken. Maar ik kon me toch herpakken en hield de voorsprong vast tot aan de finish.’
‘Dit parcours ligt me. Ik hou erg van gladde toestanden, die de koers best hard maken. Vandaag werd ik op mijn wenken bediend, zeker ook door de regen die er heel de wedstrijd lang viel. In 2026 wordt het wereldkampioenschap hier gereden maar dat is nog meer dan een jaar weg. Ik ga me eerst focussen op de wedstrijden die nu komen en hoop dan binnen twee jaar 100 procent fit aan de start te staan.’
‘Ik heb een paar kleine foutjes gemaakt maar geen heel grote en dat is het belangrijkste op een verraderlijke omloop zoals degene die we vandaag gekregen hebben. De foutjes die ik dan toch maakte kon ik makkelijk corrigeren. Ik ben gespaard gebleven van valpartijen bijvoorbeeld. Dat, in combinatie met een goede fysiek, heeft ervoor gezorgd dat ik de overwinning heb kunnen pakken. Ik ben blij dat ik hier mijn eerste Wereldbekerwedstrijd heb kunnen winnen. Eerder deed ik dat bij de beloften en de junioren.’
‘Deze overwinning betekent echt veel. Ik heb weinig kunnen crossen de laatste weken. Dan heb je toch eens een goeie cross nodig om wat zelfzekerder te worden en klaar te zijn voor de zware periode die eraan komt. Ik was ziek geworden na de cross in Herentals. Daar voelde ik me al tijdens de wedstrijd niet goed en daarna werd ik misselijk en kreeg ik koorts. Toen had ik het al wel door dat het moeilijk zou worden om Namen te halen. Op zondagochtend, bij het opstaan, voelde ik me al iets beter dan de avond voordien, maar ik was niet bekwaam om de cross te rijden. Ik heb met pijn in het hart gekeken op tv. Het was een parcours waar ik echt naar uitkeek omdat het, net als hier, fysiek lastig was maar ook heel technisch. Vandaar dat ik vandaag met revanchegevoelens startte zodat ik de wedstrijd waarin ik niet heb kunnen deelnemen, gemakkelijk kon vergeten.’
‘IK HEB MIJN CONTRACT NOG NIET VERLENGD MAAR IK MAAK ME NIET METEEN ZORGEN’
‘Dit weekend staan Hulst, Zonhoven en Mol op het programma. Ik had niet speciaal deze koers aangeduid want ook de crossen die nu komen zijn heel belangrijk. Natuurlijk was dit de laatste wedstrijd vooraleer Mathieu en Wout het veld induiken. Het was dus een unieke kans om de overwinning te kunnen nemen. Maar goed, er komen nog meer belangrijke wedstrijden voor mij aan, zeker op maandag in Mol. Dat is een Superprestigecross en in dat klassement sta ik – samen met Lars van der Haar – aan de leiding. Het is dan ook mijn doel om ook daar een zo goed mogelijke wedstrijd te rijden. Winnen is makkelijker gezegd dan gedaan. Er kan maar één renner winnen en ik ben blij dat ik vandaag de gelukkige was.
‘In Mol nemen zowel Mathieu als Wout de start maar voor het klassement maakt dat niet veel uit. Ik hoop deze lijn verder te kunnen doortrekken al verwacht ik niet dat ik elke wedstrijd ga winnen of zo kort bij de zege ga zijn.’
Het is heel fijn om een renner als Mathieu in de ploeg te hebben. Ik heb hem nog niet bezig gezien op de crossfiets dit seizoen dus ik ben vooral benieuwd hoe hij morgen voor de dag zal komen. Ik verwacht dat hij dik in orde zal zijn en dat hij direct vol voor de overwinning gaat gaan. Het is afwachten. Ik ben vooral benieuwd hoe groot het verschil is tussen Mathieu en de rest van de crossers.’
‘Naast de Wereldbeker- en Superprestigewedstrijden rij ik ook in Loenhout, een cross op nog geen tien kilometer van mijn deur. Daar sta ik altijd met heel veel ambitie aan de start. Ik hoop in alle wedstrijden zo constant mogelijk te rijden en altijd ereplekken of podiumplaatsen te behalen. Als dat zou lukken zou ik al heel tevreden zijn.’
‘Op het BK krijg ik een parcours dat me moet liggen. Ik rij graag in Zolder. Dat is een omloop waar een heel open wedstrijd gereden kan worden en waar er veel kandidaat –winnaars zijn. Als ik deze lijn kan verder trekken ben ik ook wel één van die kandidaten. Maar indien ik me niet vergis zijn er nog negen wedstrijden die ik ga rijden voor het Belgisch kampioenschap. Ik ga die eerst zo goed mogelijk proberen af te werken en nadien kan ik me volledig focussen op de titelstrijd.’
‘Ik heb mijn contract bij Alpecin – Deceuninck nog niet verlengd maar verwacht je in dat verband maar aan nieuws één van de komende dagen. Ik maak me niet echt ongerust.’
Edwin MARIËN
Views: 7
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.