A1A2Antwerpenmobiliteit

Mortsel heeft nu ook een afgewerkte fietsostrade de F1

 

Persbericht
Provincie Antwerpen

De provincie Antwerpen verbetert samen met de stad Mortsel en de gemeente Hove de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel. Het traject is volledig befietsbaar en bewegwijzerd. In Mortsel werd de brug over de sporen in de Groenstraat heraangelegd als een fietsstraat.

De brug over de sporen in de Groenstraat is nu een fietsstraat waar de fietsers vlotter, veiliger en comfortabeler kunnen fietsen. De provincie Antwerpen coördineert het project als onderdeel van de optimalisatie van de volledige F1. Mortsel en Hove zorgden voor de aanstelling van de aannemer en de uitvoering van de werken die 140 000 euro kosten.

Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit in de provincie Antwerpen: “Met de heraanleg van de F1 in de Groenstraat wordt de fietsostrade weer een stukje aangenamer en veiliger. De provincie Antwerpen zette zich graag in voor de coördinatie van het project. Het past helemaal in het provinciaal fietsbeleid, gericht op het bevorderen van functioneel fietsverkeer over gemeentegrenzen heen.”

Steve D’Hulster, schepen van Mobiliteit, lokaal bestuur Mortsel: “Door dit litteken weg te werken, hebben we weer een belangrijke schakel van de fietsostrade gerealiseerd. De komende jaren pakken we in Mortsel samen met de provincie de resterende knelpunten aan”.

Lenn De Cleene, schepen van Mobiliteit, gemeentebestuur Hove: Als gemeente Hove vonden wij het niet meer dan logisch om mee in te stappen en te investeren in dit project. Op deze manier wordt deze populaire F1-fietsostrade alweer een stuk veiliger en wordt het nog aangenamer voortbewegen. Onze gemeentegelden worden dus slim en ten voordele van de burger zijn/haar gebruikt

Optimalisatie F1 Antwerpen-Brussel

De F1 is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. De eerste schakels dateren van ruim 20 jaar geleden, gebouwd als demonstratieroute volgens de richtlijnen van toen. Door het groeiend fietsgebruik en gewijzigde richtlijnen is een optimalisatie nodig. Het kan gaan over een verbreding van het fietspad of het veiliger maken van kruispunten.

 

De provincie Antwerpen bracht alle knelpunten in kaart met de gegevens van de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers. Op basis daarvan ontstond een samenwerking tussen de provincie en de lokale besturen voor een verbetering van de F1. Optimalisatie is ook nodig gezien het sterk toegenomen woon-werkverkeer op het fietsostradenetwerk en dus ook de F1 die belangrijke steden verbindt. Tellingen door de Fietsbarometer wijzen uit dat het aantal fietsers in de provincie Antwerpen met 6% gestegen is in vergelijking met 2022. Sinds de start van de tellingen in 2015 is dat zelfs een stijging van 59%.

De heraanleg van de Groenstraat in Mortsel is een ingreep die kadert in de volledige optimalisatie van de F1. Verder plant de provincie Antwerpen een project in de Jordaenslei in Morstel, samen met het kruispunt Molenstraat en C. Koningslaan. Ook de Kasteelstraat in Hove staat op de planning. Op langere termijn werkt de provincie Antwerpen samen met de gemeente Duffel en de stad Mechelen nog aan enkele knelpunten.

 

 

Fietsfonds

Een gemeente of stad kan de kosten voor de aanleg indienen bij het Fietsfonds. Dit is een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Voor deze projecten prefinanciert de provincie Antwerpen het bedrag voor de gemeenten en steden en vordert daarna het Vlaams aandeel van 50% terug van de Vlaamse overheid

Views: 4

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more