A1A3Edwinmotorcross

Hersteldecreet moet toekomst van Hondapark als motorcrossterrein verzekeren

OLMEN – Vandaag heeft de Vlaamse regering een hersteldecreet goedgekeurd om ervoor te zorgen dat enkele opgedoken wettigheidsproblemen voor de vergunningen van motorcrossterreinen wegwerkt.

 Het gaat om de definitieve goedkeuring van een decreet dat nog door Zuhal Demir (N-VA), de vorige minister van omgeving, voor advies naar de Raad van State verstuurd werd.

 Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) juicht het initiatief toe en hoopt snel op het groene knopje te mogen drukken in het Vlaams Parlement. 

 ‘Het is aan de wetgever om continu de regelgeving te verbeteren, niet in het minst als na uitspraken van de rechtbank een rechtsvacuüm ontstaat. Vlaanderen geeft met het hersteldecreet een duidelijk signaal dat ze de motorcross niet in de steek laat. Maar, er ligt nog veel werk op de plank op dat vlak.’

 Uit twee opeenvolgende arresten van de Raad van State in de zaak van het Hondapark (in verband met de motorcross van Balen) zijn wettigheidsproblemen gebleken met betrekking tot een besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 1999 (de toenmalige regering Van den Brande IV met CD&V-er Theo Kelchtermans als minister van leefmilieu).

 Dat is een bijzonder omvangrijk besluit met belangrijke bijsturingen en wijzigingen van de Vlaamse milieuregelgeving, die sinds hun inwerkingtreding toegepast werden in tal van vergunnings- en/of meldingsdossiers.

 Door verschillende uitspraken van de rechtbank werden de bepalingen in dit decreet bekritiseerd omdat onder meer met betrekking tot geluid te weinig effectenonderzoek en dus ook te weinig motivatie was opgenomen in het dossier.

 Het besluit werd echter niet vernietigd, maar ‘buiten toepassing’ verklaard. Dit leidt tot rechtsonzekerheid, niet in het minst voor de vergunbaarheid van motorcrossterreinen.

 Pieters: ‘Uit een screening blijkt dat het besluit, dat meer dan 25 jaar gebruikt werd in Vlaanderen  en  waarop  tal  van  verleende  vergunningen  steunen, niet langer voldoende was om te zorgen voor rechtszekere vergunningsbeslissingen. Daarom is het goed dat experten een hersteldecreet hebben gemaakt om het rechtsvacuüm weg te werken.’

 Het hersteldecreet werd op 7 juni 2024 door Demir voor het eerst aan de (vorige) Vlaamse regering voorgelegd.

Na adviezen van de SERV, de Minaraad, de strategische adviesraad voor het Beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media (SARC) én de Raad van State, keurde de Vlaamse Regering het decreet vandaag definitief goed. Het zal worden ingediend in het Vlaams Parlement.

Pieters hoopt dat het hersteldecreet daar zo snel mogelijk goedgekeurd kan worden. ‘De vergunbaarheid van motor- en rallycrossterreinen in Vlaanderen is een grote en omvangrijke uitdaging. Er ligt nog heel wat werk op de plank om de toekomst van deze volkstradities en sporten te verbeteren. Na dit hersteldecreet moeten nog vele maatregelen volgen. Maar, Vlaanderen geeft alvast een duidelijk signaal dat ze de motorcross niet in de steek laat.’

 Afgelopen week pleitte Pieters nog voor een Vlaams masterplan voor de rally- en motorcross. Met een eigen vijfpuntenplan wil hij bijkomende stappen ondernemen om de sporten een duurzame toekomst te verzekeren. Hij overlegt daar de komende weken over met de andere fracties in het parlement. (EM)  

 

  

 

Views: 32

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more