UAntwerp Solar Boat Team is klaar voor Monaco en maakte testvaart aan Galgenweel
ANTWERPEN – Na een reeks geslaagde testvaarten op het Galgenweel vertrekt het UAntwerp Solar Boat Team vol goede moed richting zuiden. De veertien studenten elektromechanica (Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen) schreven zich in voor de gloednieuwe AI-klasse van de Monaco Energy Boat Challenge. Met hun zelfvarende zonneboot hopen de ingenieurs een podiumplek te veroveren.
Ingenieursstudenten van de Universiteit Antwerpen namen in het verleden al vaker deel aan de wedstrijd in Monaco, maar voor deze editie waagt het bootteam zich aan een nieuwe uitdaging. Toon Lambers, teamleider van het UAntwerp Solar Boat Team: ‘Dit jaar organiseert de Monaco Energy Boat Challenge voor de eerste keer een AI-competitie. Niet alleen moet je boot dus werken op zonne-energie, maar het ontwerp moet ook volledig autonoom kunnen varen dankzij een AI-besturingssysteem. De Torpedo-MKII, het zonnebootmodel van vorig jaar, kreeg een update met AI.’
Zo bevestigden de studenten onder meer stereocamera’s op het vaartuig. Lambers: ‘Vergelijk het met een paar ogen. Het beeld dat de twee lenzen registreren overlapt deels waardoor de camera’s een dieptezicht ontwikkelen. Zo kunnen ze voorwerpen in de nabijheid scannen en op die manier de omgeving in kaart brengen met GPS-coördinaten.’
Op één jaar tijd een zonneboot ombouwen tot een AI-model: geen koud kunstje. Dat bewijst ook het aantal inschrijvingen voor de AI-categorie. ‘Enkele maanden terug stonden er negen teams ingeschreven. Ondertussen haakten er een paar af. Jammer natuurlijk, want zo wordt de wedstrijd minder competitief. Tegelijkertijd toont het aan hoe moeilijk het is om op korte tijd zo’n autonoom vaartuig te ontwerpen.’
Hoe de Antwerpse studenten daar wel in slaagden? Volgens de teamleider heeft de diepe kennis van elk lid er veel mee te maken. ‘Ons team bestaat uit zeven bachelor- en zeven masterstudenten. Op één student na schreef ieder van ons een scriptie over één bepaald aspect van de boot. Daardoor hebben we een ijzersterk team van dertien specialisten en één ondersteunend lid. Wat niet wil zeggen dat we nooit tegen problemen aanliepen. De kunst bestaat erin om alles op elkaar af te stemmen: sensoren, navigatie, propeller, … . Daarom is de boot uittesten op het water zo belangrijk. Dan pas weet je of het ontwerp ook écht werkt.’
Op zondag 29 juni vertrekken de studenten naar Monaco. Donderdag staat het eerste wedstrijdonderdeel op het programma: ‘de taxi’. ‘Bij dat nummer is het de bedoeling om met je boot zo snel mogelijk rond twee verschillende boeien op het water te varen. Later in de week volgen nog twee andere disciplines. Bij het wedstrijdonderdeel ‘docking’ moet de boot uit een U-vormig dok varen, 180 graden draaien en vervolgens met de neus eerst aanmeren op twintig centimeter van de kade. De competitie wordt afgesloten met een klassieke slalomwedstrijd.’
De studenten mikken op een podiumplek. ‘Al zullen we al apetrots zijn als we alle drie de wedstrijdonderdelen tot een goed einde brengen. Ik heb er een goed gevoel bij. Ons team heeft zich een jaar lang keihard ingezet. Elke deadline die we onszelf oplegden, werd zonder uitzondering nageleefd. Ook al hoorde daar af en toe een nachtje doorwerken bij. Aan ons enthousiasme zal het dus zeker niet liggen.’ (EM / Foto’s UAntwerpen)
Views: 70
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.