Tour op VRT lokt gemiddeld dertien procent kijkers meer dan vorig jaar

ANTWERPEN – De Tour 2019 wordt omschreven als één van de meest opwindende edities sinds het einde van de jaren ’80. Vooral de twee Pyreneeën-etappes op zaterdag 20 juli (Tarbes – Tourmalet Barèges) en zondag 21 juli (Limoux – Foix Prat d ‘Albis) lokten heel wat tv-kijkers in Europa.

Gemiddeld meer dan twee miljoen mensen keken in Italië op zaterdag naar RAI 2, goed voor een marktaandeel van 20,2 procent. In Spanje stemden evenveel personen af op TVE. In Duitsland registreerde ARD gemiddeld 1,5 miljoen kijkers op zaterdag en 1,7 op zondag. Gemiddeld meer dan één miljoen Nederlanders stemden af op NPO1 op zaterdag en zondag, wat een marktaandeel van meer dan 56 procent betekende.

In Denemarken werd een marktaandeel van 66,6 procent gerapporteerd voor TV2 op zaterdag en van 56,9 procent op zondag met een piekmoment van 700 000 kijkers. Bij de VRT zagen zaterdag één miljoen mensen naar de uitzending, goed voor 59,4 procent van de markt.

Vanaf het begin van de Tour de France scoren de uitzendingen in verhouding het best in België (VRT en RTBF) en Italië, meteen de enige drie stations waar de huidige Ronde van Frankrijk meer belangstellenden trekt dan die van vorig jaar. Bij de VRT is er sprake van een vooruitgang van dertien procent, bij RTBF van 23,8 procent en bij de RAI van 17,6 procent.

Frédéric Sanz, hoofd van Eurovisie Sport Cycling: ‘We zijn erg trots op onze langdurige relatie met A.S.O. De Tour blijft jaar na jaar tot de verbeelding spreken. Deze cijfers bewijzen de blijvende aantrekkingskracht op sportfans in heel Europa.’

Julien Goupil, mediadirecteur A.S.O: ‘Het is geweldig om zoveel interesse vanwege van het publiek te zien. De berichtgeving van de omroepen van EBU-leden is ongeëvenaard. Aan de digitale kant genieten zowel de eigen platforms als de sociale mediakanalen van de EBU-leden een substantiële groei. Door onze samenwerking met Eurovision Sport en ook dankzij de sterke binnenlandse prestaties op de Franse televisie (gemiddeld 3,4 miljoen kijkers met een piek van 5,5 miljoen op 20 juli) kunnen we de Tour de France aanbieden aan een breed publiek.’ (EM/ Foto ASO – Pauline Ballet)

 

 

Pin It on Pinterest