Scheldeprijs wordt grotendeels op Nederlands grondgebied verreden
TERNEUZEN – Terneuzen wordt de startplaats van de 106de Scheldeprijs, die op woensdag 4 april wordt verreden. De renners rijden 125 kilometer door Zeeland via Middelburg, Veere en Goes en overschrijden de landsgrens in Putte-Kapellen. Vervolgens gaat het in één rechte lijn richting Schoten, waar nog steeds drie plaatselijke ronden dienen te worden afgelegd.
Voorzitter Piet De Smet van het organisatiecomité: ‘Het unieke wielerdecor van Terneuzen en de provincie Zeeland vormen de perfecte aanloop. We willen onze koers bovendien zo aantrekkelijk mogelijk maken voor een internationaal wielerpubliek. Door deels naar het buiteland te trekken, iets wat heel weinig klassiekers doen, denk ik dat Flanders Classics en de Schotense Wielerclub vzw samen die aantrekkingskracht hebben bewerkstelligd. Deze parcourswissel was noodzakelijk. Ik was al jaren bezorgd omdat er in onze koers nooit iets gebeurde. Het idee om voor Zeeland te kiezen kwam van Wouter Vandenhaute van Flanders Classics. Bedoeling is om van bij de start koers te krijgen. In ieder geval is het Nederlandse wielerpubliek gewonnen voor deze formule. We bieden twee VIP-pakketten aan: één vanuit Schoten, een ander vanuit Terneuzen. De mensen kunnen naar de start gaan kijken en worden dan per bus naar Schoten gevoerd. Ik had gerekend op een drietal autocars maar vrees dat ik er minstens acht nodig zal hebben. Er zullen zeker elf wereldbekerploegen en evenveel continentale teams deelnemen. Daarbij horen Katusha Alpecin, Quick-Step, Lotto Soudal, Dimension Data, BORA-Hansgrohe, FDJ, Astana, Sunweb, Education First-Drapac, LottoNL-Jumbo en Sky.’
Ook de Nederlandse burgemeester en wethouders (schepenen) zijn tevreden met de komst van de Scheldeprijs. Jack Begijn: ‘Net als in België leeft het wielrennen in Nederland enorm. Wij zijn dan ook trots dat een wielerklassieker met naam en faam zal starten in onze stad. Wij waren op zoek naar een groot sportevenement en hebben dit nu gevonden. Terneuzen is, net als Antwerpen, een stad aan het water. De bedoeling is om heel Zeeland te doorkruisen. Vermits het hier nooit windstil is, en een negen of tien beaufort geen uitzondering, zal er van bij de aanvang worden geknald. Bij het buitenrijden van de stad rijden de renners gedurende 6,6 kilometer onder de Schelde in een tunnel die een stijgingspercentage heeft van 4,5 procent. Daar begint het al.’
Koersdirecteur Ronald Dewitte haalde ook andere redenen aan waarom men het MAS als startplaats links laat liggen. ‘In Nederland werkt men met verkeersregelaars die een speciale opleiding krijgen om wielerwedstrijden te begeleiden. In België moeten we het nog steeds doen met seingevers. Door het nieuwe parcours spaar ik 200 van die mensen uit.’ Bedenker Wouter Vandenhaute: ‘Het is het negende jaar dat de Scheldeprijs bij Flanders Classics behoort en het is de eerste keer dat ik het woord ‘Schelde’ hoor noemen. Dit wordt een bikkelharde wedstrijd met het gevaar dat er na 30 kilometer al een vlucht ontstaat die tot het einde standhoudt. Deze ingreep is helemaal anders dan wat ASO deed met de World Port Classics. Je moet geen nieuwe wedstrijden creëren, integendeel – er zullen er moeten verdwijnen -, maar je dient de bestaande koersen wel in een nieuw kleedje te steken. Bijkomend argument om naar Nederland te trekken is dat op zondag 1 april de Ronde van Vlaanderen al in Antwerpen van start gaat. Of dat in 2019 ook zo zal zijn? Dat zal afhangen van de plannen die de nieuwe burgemeester heeft.’
Tekst: Edwin Mariën
Foto’s: Scheldeprijs.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.