A1A3EdwinWielrennen

Laurens Sweeck loodst ploegmaat Timo Kielich naar de zege in chaotische Antwerp Port Epic

ANTWERPEN – Ben Simons probeert met zijn team van de Antwerp Port Epic een wedstrijd te maken van wereldniveau maar daarvoor dienen toch een aantal schoonheidsfouten te worden weggewerkt, al zijn een aantal incidenten ook te wijten aan pech. Tijdens de eerste edities liepen er al een aantal dingen mis en ook vandaag zat het niet echt mee.

Het begon al voor de start. De rennersploegen staan opgesteld voor het Havenhuis. De start wordt gegeven aan het Schengenplein. Daar worden de deelnemers ook voorgesteld aan het publiek. Althans, dat was de bedoeling. Maar de Mexicobrug – die halfweg tussen Havenhuis en Schengenplein ligt – stond vanaf negen uur open en men kreeg ze aanvankelijk niet meer dicht. De ploegvoorstelling werd afgeblazen. De renners tekenden het controleblad dan maar in het Havenhuis. De ploeg van Lotto verzaakte hieraan. Dat levert dan een boete op van 250 Zwitserse frank. Denk niet dat ze daarvan gaan wakker liggen.

Het kwartet De Jong-Dens-Maciejuk-Retailleau tekende voor de ontsnapping van de dag. Het peloton bleef voor het overige compact. Opvallend: niet één renner moest achterblijven. Niettegenstaande het een wedstrijd is op onverharde stroken proberen ze met zijn allen de best berijdbare delen op te zoeken. Arnaud De Lie, die pas gisteren besloot om aan deze wedstrijd deel te nemen, reed tegen een paaltje aan en moest opgeven. De eerste berichten waren vrij alarmerend – men had het over een polsbreuk – maar uiteindelijk kon De Lie mee met de rennersbus naar huis rijden. Morgen gaat hij onder de scanner maar de kans dat hij forfait moet geven voor de Ronde van Zwitserland lijkt klein.

De organisatoren haalden opgelucht adem maar niet voor lang want 30 kilometer verder – met nog 80 kilometer te rijden – reed een deel van het peloton verkeerd aan een kruispunt. De wedstrijd werd geneutraliseerd en kon na een tiental minuten oponthoud opnieuw op gang worden getrokken. De Jong viel voorin weg, in het peloton nam de nervositeit nog grotere proporties aan. Favoriet Del Grosso belandde in de gracht maar kon verder. In de laatste 40 kilometer viel alles te herdoen.  Uiteindelijk geraakte Timo Kielich voorop. Hij werd enkel bijgehaald door Boghn Wallin. Merlier won de spurt om plek drie.

Eén van de teammaats die Kiemich mee aan de zege hielpen was Laurens Sweeck (31). Het was zijn negende koersdag na het veldritseizoen. Sweeck eindigde 47 ste, zijn op één na beste resultaat in al die races. ‘We zaten in een heel goede positie met de ploeg. Het was super dat Timo het kon afmaken. Ik moest gewoon de anderen helpen. We moesten elkaar steunen. Dat lukte op het einde. Omdat Timo dat gaatje kreeg konden wij hem beschermen. Uiteindelijk is dat gelukt. Je merkt dat het nodig was want uiteindelijk hielden ze niet veel van hun voorsprong over. De juiste ploeg (UNO X Mobility) reed naar hem toe. Zij zaten nog met een sterk blok. Achteraan geraakte men niet georganiseerd. Dan weet je dat de koplopers een kans maken.’

‘Ik kijk met voldoening terug op mijn wedstrijd. Positioneren in deze race is superbelangrijk. Wanneer je je juiste plek hebt gevonden, dan doe je mee in de koers. Ik vond het wel leuk. Als veldrijder heb je een klein voordeel. Wij hebben zo’n offroad-wedstrijden iets meer onder de knie dan de meeste renners. Maar misschien is het ook gewoon zo dat wij meer vertrouwen hebben. Dat kan de doorslag geven.’

‘Ik heb het enige juiste parcours gevolgd. Er  was een deel van de renners dat de afleiding volgde. De situatie was onduidelijk. Er stond een seingever op een eilandje maar je merkte niet naar waar zijn vlag wees. Vlak voor ons reed dan nog een motor een andere straat in. Sommigen hadden de neiging om hem te volgen. Zo is de vergissing gebeurd. Het parcours kronkelt voortdurend. Op de duur ben je zot gedraaid.’

‘Na het veldritseizoen heb ik drie weken rust genomen. Ik ben op skivakantie gegaan en nadien beginnen opbouwen. Ondertussen ben ik terug volop aan het koersen. Vandaag was de eerste maal dat het echt meeviel. Dwars door Hageland van aanstaande zaterdag is ook een wedstrijd over onverharde wegen maar die rij ik niet. Ik neem nu twee weken rust en neem nadien deel aan een gravelkoers in het Luxemburgse Vianden.’

Edwin MARIËN

 

Views: 325

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more