Doelvrouw Elodie Picard: ‘Een podiumplaats is niet meer voldoende. We gaan voor goud.’
ANTWERPEN – De Red Panthers (FIH 3) hebben vanmiddag in de Hockey Pro League hun eerste van twee wedstrijden tegen Nederland (FIH 1) verloren. Op de Wilrijkse Pleinen in Antwerpen gingen de Belgische hockeyvrouwen met 2-0 onderuit.
Yibbi Jansen (30’) en Fay van der Elst (42’) tekenden voor de Nederlandse doelpunten. Morgen (15.30 uur) staat de tweede ontmoeting, die tevens de afsluiter van deze campagne in de Pro League is, op het programma. In het klassement zijn de Belgen nu wel zeker van de derde plaats met 31 punten uit vijftien wedstrijden. Titelverdediger Nederland (40 punten uit vijftien matchen) was al zeker van een nieuwe eindzege. Argentinië (34 punten uit zestien matchen) volgt als tweede.
Voor doelvrouw Elodie Picard (27) was dit een thuiswedstrijd. Ze speelt bij Antwerp maar woont op het Kiel.
‘We wisten dat Nederland goed is. Op papier zijn zij beter dan wij. Het kwam er dus op aan om goed te verdedigen. Dat hebben we beter gedaan dan in de vorige wedstrijden. Dat is een positief gegeven.’
‘Anderzijds verliepen de balwisselingen wat stroever vandaag. In de cirkel geraken is steeds wat moeilijk voor ons tegen Nederland. We hebben slechts één goede kans gekregen, op strafcorner. De statistieken vielen het best uit voor hen vandaag.’
‘Ik hoop dat die morgen in ons voordeel zullen overhellen en dat we dan meer scoren dan zij. We zijn nog steeds aan het groeien. We hebben onze nieuwe staff leren kennen in Argentinië in februari.’
‘Nu zijn we aan het opbouwen samen met de nieuwe meisjes die bij de kern zijn gekomen. De selectie voor het EK is nog niet gemaakt dus iedereen zal morgen voluit blijven gaan. Maandag pas zullen we weten wie naar Mönchengladbach mag.’
‘We blijven groeien. We leren elkaar nog steeds meer en meer kennen. We zitten in een positieve flow maar we zijn nog niet 100 procent klaar voor het EK. We hopen dat we tegen dan onze beste vorm te pakken hebben.’
‘De Pro League is er om dingen uit te proberen en te kijken wat lukt en wat niet zodat we weten op welke zaken we volgende maand moeten focussen om volledig klaar te zijn. De coach zal nu wel weten wie klaar is voor een kampioenschap en wie nog wat moet leren.’
‘Het zal niet makkelijk zijn. Ieder meisje van deze kern heeft haar plaats in het team. De coach zal moeten uitmaken wie het best past in zijn tactisch plannetje.’
‘Een verschil maken met de vorige coach? Op tactisch vlak was Raoul Ehren best sterk. De kracht van onze huidige coach, Rein van Eijk, is dat hij meer werkt aan het menselijke aspect. Hij communiceert meer en heeft ook oog voor wat er naast het veld gebeurt.’
‘Dat laatste is het grootste verschil tussen de twee. Maar vergis je niet. Raoul heeft goed werk geleverd met ons. We bouwen verder op die basis. We gaan nu voor goud. We zijn niet meer tevreden met de top drie.’
‘We hebben al grote stappen gezet de voorbije vier jaar. Nederland is de uitgesproken nummer één. We weten dat zij heel sterk zijn op het veld maar ook daarnaast hebben zij veel kwaliteiten.’
‘In Nederland wordt daar sterk op gehamerd (Elodie kan het weten. Ze heeft jarenlang in Nederland gespeeld, EM). Dat moeten wij ook leren en dan kunnen wij onze voet naast hen zetten.’
‘CALL ME BY MY NAME. NOT MY GENDER’
Opvallend: de Red Panthers speelden niet met hun eigen naam op hun shirt maar er stonden woorden als ‘Vrouw’, ‘Dametje’ ‘Femme’,… op in de eerste helft. Dit was naar aanleiding van een campagne die werd gelanceerd door middel van een kort filmpje dat op het groot scherm werd getoond tussen het eerste en tweede kwart van de derby tegen Nederland. Hiermee willen zij aandacht vragen voor gelijkheid en inclusie. In samenwerking met Grant Thornton Belgium en de Koninklijke Belgische Hockey Bond (KBHB) lanceerden ze de slogan ‘Call me by my name. Not my gender.’
De genderaanduidingen moesten het publiek confronteren met de neiging om vrouwen vaak eerst als hun gender te zien, klinkt het, en pas in de tweede plaats als sporter of professional. In de tweede helft verschenen de speelsters dan met shirts waarop hun voornamen stonden, voorafgegaan door de boodschap ‘Call me’, wat hun individuele identiteit, talenten en prestaties moest benadrukken.
Serge Pillet, CEO van de KBHB: ‘Deze campagne toont dat hockey verder kijkt dan labels en dat iedereen telt om wie zij of hij is. Onze Red Panthers zijn ondertussen uitgegroeid tot volwaardige hockeysterren, van wie de voornamen gescandeerd worden door de vele jonge en minder jonge fans. Niet omdat ze vrouw zijn, wel omdat ze topatleten zijn die resultaten van wereldklasse boeken.’
Nog even dit : er zijn tickets meer beschikbaar voor de wedstrijden van morgen. Het stadion is volledig uitverkocht.
Edwin MARIËN
Views: 18
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.