Steven Van Gaeveren met ambities aan de start op WK waterski racing

MELSELE – Van 26 juli tot 6 augustus worden in het Amerikaanse Seattle, in de staat Washington, de wereldkampioenschappen waterski racing georganiseerd. Slechts één landgenoot komt aan de start: Steven Van Gaeveren, lid van Costa Zela. De Oost-Vlaming is er meer dan op zijn plaats. In 2009 werd hij wereldkampioen in de Formule II en in de zwaarste categorie behaalde hij driemaal goud op Europese kampioenschappen. Financieel aardig meegenomen denk je dan, maar niets is minder waar: Van Gaeveren moet alles zelf betalen.

Van Gaeveren (pas 34 geworden) is echter iemand voor wie het sportieve primeert. Geen moment heeft hij er dan ook aan getwijfeld om niet aan te treden op dit WK. ‘De voorbereiding verloopt echter niet optimaal. Dat is normaal ook. Kijk, om een waterski-wedstrijd te kunnen winnen ben je als skiër afhankelijk van je vaste piloot, je vaste copiloot en je eigen boot. Onlangs deden we nog mee aan een wedstrijd in Engeland en vanaf dat moment werd onze boot ingescheept om naar Seattle te worden overgebracht.’

‘Men had ons gezegd dat de overtocht tussen de vier en de zes weken zou duren, dus hebben we geen enkel risico genomen. Een andere mogelijkheid is dat je ter plaatse op zoek gaat naar een eigen boot en een team maar die optie hebben we eigenlijk nooit in overweging genomen. Ons drietal is nu eenmaal volledig op elkaar ingesteld. Vooral het vertrouwen in de copiloot is enorm. Tenslotte is hij het die de snelheid bepaald.’

Die copiloot is trouwens een oude rot in het vak: Peter Catoor, 51 ondertussen. Hij draait al 30 jaar mee. Ewald Wisman, de Nederlandse piloot, is iets jonger. ‘In 2014 zijn wij een team gaan vormen. Eén jaar later was het wereldkampioenschap in Nieuw-Zeeland maar daar voelden we ons nog niet klaar voor. Onze eerste doelstelling was de Europese titel behalen, vorig jaar in Oostenrijk.’

‘Toen dat lukte hebben we meteen besloten om aan dit wereldkampioenschap deel te nemen. Het is een beetje koffiedik kijken wat het daar zal worden. De waterskitop wordt gevormd door Amerikanen en (vooral) Australiërs. Er zijn trouwens heel wat professionele Aussi’s. Hen zie je in Europa nooit aan het werk dus ik kan niet echt inschatten wat mijn waarde is in vergelijking met hen. Zonder pretentie durf ik wel te zeggen dat ik de sterkste van Europa ben. Enerzijds is dat leuk, maar anderzijds leer je weinig bij door het gebrek aan tegenstand. In dit continent stelt waterski eigenlijk alleen maar wat voor in ons land en in Groot-Brittannië.’

‘Mijn enige meetpunt is misschien Jack Harrison. Hij is een Australiër die wel in Europa aan wedstrijden deelneemt maar in de Formule 2. In het totaal heb ik vijf keer tegen hem geskiëd, waarvan ik viermaal heb gewonnen. Soms komt er al eens een Amerikaan naar de Diamond League-races in Viersel, maar dit jaar hebben ze dat niet gedaan omdat het WK te dicht bij lag. Dus ga ik hen maar opzoeken.’

‘Een dure grap overigens want de huur van de container waarin de boot wordt vervoerd alleen al kost 10 000 euro. Neem daar de verblijfs- en andere kosten van ons team bij en je mag dat bedrag gerust verdubbelen. Vanaf het moment dat ik de beslissing had genomen om te gaan ben ik beginnen sparen want van enige steun is geen sprake. Neen, ook niet van de federatie. Al kon ik best wel wat centjes gebruiken wanneer je weet dat een boot 200 liter per uur verbruikt en een wedstrijd één uur plus een ronde duurt.’

BOOT VAN 11000 PK EN 9000 CC

Het waterskiën werd Steven niet meteen met de paplepel ingegeven. ‘Toen ik zes jaar was trok ik met mijn ouders op vakantie met de boot. Eens ter plaatse heeft een Fransman me leren waterskiën. Dat waren meteen mijn eerste bescheiden stappen in die sport. In 1995  vond het wereldkampioenschap in België plaats. Het beeld van de openingsceremonie op de Grote Markt in Antwerpen zal ik nooit vergeten. Daarna zag ik de skiërs tegen waanzinnige snelheden over de Schelde en het Albertkanaal in Viersel zoeven. Toen had ik de microbe helemaal te pakken. Eén jaar later besloot mijn broer Christoff om te gaan waterskiën en in 1997 heb ik zijn voorbeeld gevolgd. Ik vertoefde lang in zijn schaduw: hij was een topsporter, ik moest het van mijn karakter hebben.’

‘Vanaf 2004 behoorde ik bij de top. Gelukkig ben ik gevrijwaard gebleven van grote ongelukken. Alleen in 2012 liep het mis. Ik verloor mijn oor toen de achterkant van een ski er tegenaan kwam. Dat is geen leuke ervaring wanneer het gebeurt tegen 80 kilometer per uur. Heel mijn leven staat in het teken van het waterski. Ik leerde er ook mijn vriendin, Davina Sinpido, kennen. Zij werd Europees kampioen in de Formule 3 maar is nu gestopt om voor de opvoeding van onze baby te zorgen.’

Het ‘beestje’ waarachter Van Gaeveren zijn ding doet is niet mis. De boot is goed voor 11 000 pk en 9 000 cc. Hoeft het gezegd dat er heel wat uren in trainingen worden gestoken? ‘Ik ski tweemaal per week. De andere dagen vul ik met crossfit in Sint-Niklaas. Dat is een dynamisch kracht- en conditieprogramma dat verschillende stijlen samenbrengt in één training, een combinatie van uithouding en kracht waarbij meerdere spiergroepen worden aangesproken, net zoals in het waterski. De overgebleven tijd ga ik dan ook nog fietsen en lopen.’

Wie denkt dat Steven hier zijn dagen mee vult heeft het mis voor. ‘Ik ben projectleider bij constructiewerkhuizen De Meyer in Temse, toch wel een verantwoordelijke functie.’ Daar zullen ze het de komende weken dus even zonder hem moeten doen want na het WK blijft hij nog even in de Verenigde Staten om in Californië deel te nemen aan een uitzonderlijke wedstrijd. ‘Ik neem er deel aan de Catalina. Dat is een waterskirace maar achter offshore boten. Gelukkig ken ik er iemand die zijn boot ter beschikking stelt. Die mastodonten zijn vijftien meter lang. We starten en komen aan in de haven van Los Angeles en de wedstrijd vindt plaats in de Stille Oceaan. Net zoals op het wereldkampioenschap valt ook hier niets te verdienen. Het gaat gewoon om een prestigewedstrijd.’

Maar eerst wacht dus het WK. ‘Ik ben bijna zeker dat de Australiër Ben Gulley en de Amerikaan Todd Haig, die al enkele keren wereldkampioen werd, op het podium zullen staan. Haig is dan al wel een veertiger maar in dit soort wedstrijden kan ervaring soms primeren op kracht. Ikzelf zou al heel blij zijn wanneer ik naast hen zou mogen plaatsnemen.’

Tekst: Edwin Mariën
Foto’s: Simon Platteeuw

Een greep uit het indrukwekkende palmares:

  • 2010:
    • Winnaar manche 1 BK (Beringen)
    • Winnaar manche 2 BK (Beringen)
    • Winnaar manche 3 BK (Harderwijk – NED)
    • Winnaar manche 4 BK (Genk)
    • Winnaar manche 5 BK (Viersel)
    • 2e op Classic IWWF Viersel Diamond Race
  • 2016:
    • Winnaar Europees Kampioenschap (Oostenrijk)
    • 2e op Classic IWWF Viersel Diamond Race
    • Winnaar European Cup
  • 2015:
    • Winnaar European Cup
    • Winnaar BK
  • 2014:
    • 2e Europees Kampioenschap (FRA)
    • 3e BK
    • 4e op Classic IWWF Viersel Diamond Race
  • 2013:
    • 5e Wereldkampioenschap (ESP)
    • 6e plaats European Cup
    • 3e plaats BK
    • 6e op Classic IWWF Viersel Diamond Race
  • 2012:
    • Winnaar Europees Kampioenschap
    • Winnaar European Cup
    • Winnaar Belgisch kampioenschap
    • 2e Beneluxcup
    • 2e op Classic IWWF Viersel Diamond Race
  • 2011:
    • Winnaar Belgisch kampioenschap
    • Winnaar European Cup
    • 6e op Classic IWWF Viersel Diamond Race
  •  2010:
    • Winnaar Belgisch kampioenschap
    • Winnaar European Cup
    • Winnaar Belgian Challenge
    • Winnar Limburg Cup
    • 7e Europees Kampioenschap
  • 2009:
    • Winnaar Wereld kampioenschap (F2)
    • Winnaar Belgisch kampioenschap (F2)
  • 2008:
    • Winnaar Europees kampioenschap (F2)
    • Winnaar European Cup (F2)
    • Winnaar Belgisch kampioenschap (F2)
    • Winnaar Beneluxcup (F2)
    • 8e op Classic IWWF Viersel Diamond Race
  • 2007:
    • 4e Belgisch kampioenschap (F2)
  • 2005:
    • 8e European Cup (F1)
    • 5e Belgisch kampioenschap (F1)
    • 5e Beneluxcup (F1)
  • 2004:
    • Winnaar Belgisch kampioenschap (F2)
    • 3e Europees kampioenschap (F2)
    • 2e European Cup (F2)
  • 2003:
    • 2e Belgisch kampioenschap (F2)
    • 5e op Classic IWWF Viersel Diamond Race (F2)
  • 2002:
    • 3e Belgisch kampioenschap (F2)
    • 10e Europees kampioenschap (F2)

Pin It on Pinterest