Nieuw digitaal platform profileert Vlaanderen als fietsvakantieland

ANTWERPEN – Een sterk imago als fietsvakantieland, meer boekingen én extra omzet voor plaatselijke ondernemers: dat is het opzet van het project ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ van de vijf Vlaamse provincies. Met behulp van een gloednieuw digitaal platform stellen fietsvakantiemakers in België en Nederland voortaan gemakkelijk zelf aantrekkelijke arrangementen samen. Via netwerkmomenten stimuleren de vijf Vlaamse provincies de samenwerking tussen alle betrokken partners. Toerisme Vlaanderen zet haar expertise in voor een ambitieus promotieplan in binnen- en buitenland.

Fietsvakanties die de troeven van een regio in de verf zetten winnen aan populariteit. Zo groeiden de Donauradweg en de wijnroutes in Bourgondië of de Loirestreek uit tot absolute publiekstrekkers. Naast een sterke toeristische uitstraling leveren zulke fietsvakanties ook een grote economische meerwaarde voor de betrokken regio op. Met het project ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ willen de vijf Vlaamse provincies Vlaanderen op de kaart zetten als een internationale topbestemming voor de meerdaagse vakantiefietser. Vanaf 2019 moet dat resulteren in een ruim aanbod aan fietsvakanties en meer boekingen.

Met de lancering van een business-to-business platform komt het project ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ op kruissnelheid. Daarop vinden touroperators en andere fietsvakantiemakers zoals routeplatformen alle bouwstenen om gemakkelijk een gevarieerd aanbod aan fietsvakanties in Vlaanderen te ontwikkelen: van knooppuntenroutes tot logies, van toeristische attracties tot sfeerfoto’s.  De vijf provincies kiezen bewust voor een provinciegrensoverschrijdende aanpak en focussen daarbij op drie thema’s die ook in het buitenland uitstekend scoren: bier, Vlaamse meesters en Vlaamse toppers.

Een netwerkevenement gisteren dinsdag in Antwerp Expo bracht een honderdtal fietsvakantiemakers uit België en Nederland, plaatselijke ondernemers en aanbieders van ondersteunende diensten samen. Touroperators ontmoetten er logiesmanagers, museumdirecteurs, uitbaters van fietsenverhuur of vertegenwoordigers van G-sport Vlaanderen. Een prima gelegenheid om kennis uit te wisselen en mogelijke drempels in de productontwikkeling weg te werken.

Halverwege de werkingstermijn (2017-2019) zit het project Fietsvakanties in Vlaanderen op koers. Sjantal Sillius, coördinator werkgroep Fietsvakanties Vlaamse Provincies: ‘We zijn benieuwd hoe de vakantiespecialisten met het platform aan de slag gaan en hoe zich dat zal vertalen in hun aanbod voor 2019. We zullen hun fietsvakanties promoten in binnen- en buitenland. Voor de buitenlandpromotie kunnen we rekenen op de expertise van Toerisme Vlaanderen. Een nieuwe, spannende etappe richting Vlaanderen Fietsvakantieland.’

Fietstoerisme is big business. Vorig jaar genereerden de 7,6 miljoen tochtjes langs het fietsknooppuntennetwerk in de provincie Antwerpen 86,5 miljoen euro omzet, goed voor 502 extra voltijdse banen in de horeca. Gedeputeerde Jan De Haes (N-VA): ‘Een fietsvakantieganger spendeert gemiddeld 109 euro per dag, aanzienlijk meer dan iemand die een dagtrip maakt. Meer buitenlandse fietsers in onze regio’s en steden betekenen extra economische return. Onze provincie heeft de voorbije decennia fors geïnvesteerd in het fietsnetwerk. Het is fijn dat onze lokale ondernemers volop delen in het rendement.’ (EM)

Pin It on Pinterest