AZ Klina Brasschaat organiseert muzikale fitmeter op afdeling geriatrie

Bewegen is langer leven...
Fotoboek

De zevende editie van de Week van de Valpreventie is gisteren maandag van start gegaan. Net zoals vorig jaar is het centrale thema: ‘Blijf in beweging, doe het veilig!’. Hierbij worden 65-plussers aangemoedigd om zoveel mogelijk te bewegen, maar wel op een veilige manier. Dit wil zeggen dat men voldoende aandacht schenkt aan de verschillende valrisicofactoren zoals verminderd zicht, laag vitamine D-gehalte, valangst, medicatie, een onveilige omgeving, onaangepast schoeisel,…

AZ Klina Brasschaat greep terug naar de (muzikale) fit-o-meter, in de jaren ’70 zowat de eerste nationale campagne om mensen in beweging te brengen. De geriatrische patiënten in Brasschaat zijn hoogbejaard. De gemiddelde leeftijd is meestal ongeveer tachtig jaar. Zij vertonen een meervoudig ziektebeeld . Het gemiddelde aantal diagnosen per patiënt varieert van acht tot twaalf, meestal in de hand gewerkt door goedbedoelde medicamententoediening. Het uiteindelijke doel van elke opname op deze dienst is het opvoeren van de zelfredzaamheid en zo mogelijk de terugkeer naar het vertrouwde thuismilieu. Als dit laatste onmogelijk te realiseren valt, blijft op zijn minst een beter autonoom functioneren in de dagdagelijkse leefwereld het doel.

Op de afdeling geriatrie verblijven momenteel 24 patiënten. Zestien onder hen nemen deel aan de oefeningen, op doktersvoorschrift. Valexperte Linda Mertens: ‘Deze week besteden we extra veel aandacht aan valpreventie. Zo is er morgen woensdag een val-quiz, die eigenlijk is bedoeld om de mensen tips te geven, en donderdag een zit-dans.’ Ergo-therapeute Sofie Landnemer: ‘We proberen alles ludiek te houden. Vandaar ook deze fit-o-meter, waarbij onze bewoners gedurende een halfuur een parcours afleggen. Aan het eind ervan krijgen ze als beloning dan een koffie.’ Kinesiste Pit Van Himbeeck: ‘Belangrijk daarbij is dat wij met het hele team samenwerken. Elke patiënt heeft andere noden zodat ook de oefeningen op maat zijn gemaakt.’

Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per maand. Zo’n tuimelperte heeft vaak nare gevolgen. Daarom vind je op www.valpreventie.be tips om op een actieve, maar veilige manier deze incidenten te vermijden. Enkele aanbevelingen: zit niet te lang stil, sta na 20 à 30 minuten even recht. Beweeg dagelijks minstens 30 minuten licht tot matig intensief, door te wandelen of te fietsen.

Oefen wekelijks je evenwicht, lenigheid en spierkracht. Voorbeeldoefeningen vind je op de website. Draag makkelijke schoenen in de juiste maat en die je voet omsluiten. De zool is best plat en met profiel zodat je niet kan uitglijden. Loop niet op blote voeten of kousen. Draag een bril als het nodig is. Hou je bril proper en steeds binnen handbereik. Bespreek het gebruik van medicijnen met je huisarts, ook als het gaat over pijnstillers.

Vermijd kalmeer- en slaapmiddelen. Sta rustig recht uit je bed of zetel om duizeligheid te voorkomen.

 

Haast je niet naar de bel of de telefoon. Vermijd gladde en natte vloeren, losliggende kabels en omkrullende tapijten. Ga niet op een stoel staan. Gebruik een veilige trapladder. Zorg dat je voldoende calcium en vitamine D opneemt. Dat zorgt voor stevige botten en spieren. Je vindt calcium in vis, melkproducten en groenten en fruit, zoals broccoli en pruimen. Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht. Beperkt alcohol. Drink maximaal tien standaardglazen per week en spreid dit over meerdere dagen en drink een aantal dagen niet.  

 

 

Tekst: Edwin Mariën
Foto’s: Marc Demartin

De pdf versie om af te printen klik hier Bewegen een noodzaak om langer en gezond te leven

 

 

Pin It on Pinterest