Antwerps knooppuntennetwerk scoort goed in Grote Fietsenquête

ANTWERPEN – Een recreatieve fietser die steeds jonger wordt en vooral wil genieten. Een rapport van 8,3 op 10 voor een rit langs het knooppuntennetwerk. En jaarlijks 7,6 miljoen tochtjes langs het netwerk, samen goed voor een economische omzet van 86,5 miljoen euro. Het zijn enkele opvallende resultaten van De Grote Fietsenquête, een onderzoek bij 6 000 fietsers in onze provincie.

Door de extra focus op daguitstappers en vakantiegangers wil Toerisme Provincie Antwerpen de economische return van het fietstoerisme langs knooppunten verder verhogen. Om de vijf jaar bevraagt Toerisme Provincie Antwerpen de recreatieve fietser. Ditmaal gebeurde dat in het kader van De Grote Fietsenquête, een gezamenlijk onderzoek met de Dienst Mobiliteit waarbij informatie over ruim 6 000 ritten werd geanalyseerd.

De gemiddelde leeftijd van de recreatieve fietser daalde de voorbije vijf jaar van 55 naar 50 jaar. Genieten – bij voorkeur in gezelschap – blijft de voornaamste motivatie (75 procent) om op te fiets te stappen. Eén vierde van de fietsers doet dat om sportieve redenen. De frequentie ligt hoog. 77 procent maakt minstens één tochtje per week. De gemiddelde afstand en duur van een trip langs het knooppuntennetwerk stegen naar 52 kilometer en  4,25 uur. De groeiende populariteit van de elektrische fiets zit daar voor veel tussen. In 2012 gebeurde 4,5 procent van de ritten met een e-bike, vandaag al 28 procent.

Jongere fietsers laten zich graag inspireren door digitale routeplatformen, terwijl 55-plussers nog vaak een fietskaart raadplegen. De respondenten geven hun laatste trip langs het netwerk een 8,3 op 10. Naast de bewegwijzering scoren de horeca, het landschap en de rustige omgeving.

Gedeputeerde Jan De Haes (N-VA): ‘Onze recente kwaliteitscontroles zorgden voor een nóg beter en comfortabeler netwerk. Het Routedokterteam en de fietspeters en -meters houden de bewegwijzering op punt. De 250 Fietsers Welkom-horecazaken garanderen onderweg een warm onthaal. De fietser apprecieert duidelijk al die inspanningen. Intussen blijven we inzetten op service. Als aanvulling op onze fietskaarten lanceren we deze zomer een digitaal routeplatform. Zo zullen we ongetwijfeld nog meer jonge fietsers bereiken.’

Driekwart van de fietsers langs het knooppuntennetwerk last onderweg een tussenstop in voor een drankje (54 procent), hapje (33 procent) of picknick (23 procent. De gemiddelde besteding van de dag-uitstapper en de vakantieganger stegen de voorbije vijf jaar naar respectievelijk 17,2 en 108,9 euro. De 7,6 miljoen tochtjes langs het netwerk in 2017 genereerden samen een economische omzet van 86,5 miljoen euro (71,6 miljoen in 2012). Een serieuze bonus voor de plaatselijke ondernemers en goed voor 502 extra voltijdse banen in de horeca.

De Haes: ‘Onze grootste uitdaging? Meer daguitstappers en vakantiegangers warm maken voor een trip. Dat doen we onder meer met een fietsbijlage in onze nieuwe toeristische gids Kempen en het vakantieboek Scheldeland. Met het ambitieuze project ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ willen we samen met de andere Vlaamse provincies ook de internationale fietsvakantieganger naar onze regio’s en steden lokken.’ (EM)

 

Pin It on Pinterest